BAHAGIAN HEA
- PENGENALAN
- PERKHIDMATAN
- CARTA ORGANISASI
- MUAT TURUN
- AKTIVITI
- DIREKTORI
PENGENALAN
Bahagian Hal Ehwal Akademik bertanggungjawab untuk menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran program-program akademik di UiTM Cawangan Pulau Pinang Kampus Bertam.
- Mengurus dan menyediakan kemudahan pengajaran dan pembelajaran
- Menyediakan dan memberi khidmat sokongan untuk membantu melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran
- Menguruskan sistem rekod pelajar, peperiksaan serta urusan-urusan akademik yang berkaitan – maklumat pengajian pelajar serta urusan staf akademik
|
VISI
Melaksanakan aktiviti akademik yang berteraskan kecemerlangan bagi melahirkan graduan yang berdaya saing global dan beretika
|
MISI
Memberi khidmat profesional kepada program-program yang ditawarkan di UiTM Pulau Pinang bagi melahirkan generasi profesional bumiputera yang berilmu, berinovatif, beriltizam, bertaqwa serta berdaya saing yang berlandaskan nilai-nilai murni dan beretika keprofesional dan mampu menerajui pembangunan negara.
|
PIAGAM PELANGGAN
Bahagian Hal Ehwal Akademik berjanji untuk berusaha memastikan pelanggan-pelanggan kami yang terdiri dari para pelajar, pensyarah, ibubapa, industri dan masyarakat memperolehi impak yang maksimum
Pelajar
- Memastikan pendaftaran pelajar dan peperiksaan diuruskan dengan tepat mengikut jadual pada setiap semester
- Menyediakan surat-surat pengenalan diri untuk tujuan penyelidikan dan tugasan disediakan dengan tepat tidak lewat tiga hari dari tempoh permohonan
Staf Unit dan Bahagian
- Menyediakan perkhidmatan percetakan bahan ujian 3 hari dari tarikh permohonan
- Menguruskan rekod dan maklumat akademik dengan cekap, tepat dan kemas
- Memberikan kerjasama sepenuhnya kepada unit dan bahagian dalam perlaksanaan tugas dan tanggungjawab
Ibubapa dan Industri
- Menghasilkan graduan yang berketrampilan sesuai dengan kehendak industri dan Negara
- Memberi khidmat nasihat mengenai pengambilan pelajar, program, prospek program dan kerjaya
- Menganjur dan mengendalikan kursus seminar dan konvokesyen secara proaktif dan reaktif
- Melatih para pelajar dengan senario sebenar di alam pekerjaan berdisiplin, berkemahiran tinggi, profesional, berhemah tinggi serta mampu menjadi agen perubahan dalam organisasi dan industri
|
OBJEKTIF
- Menjadi nadi penggerak UiTM Pulau Pinang ke arah melahirkan graduan profesional yang unggul, bertaqwa, beritizam dan berdaya saing
- Menyelaraskan program akademik dan enrolmen pelajar sejajar dengan pembangunan kampus
- Menyediakan pengurusan akademik yang cekap dan berkesan agar program akademik dapat berjalan dengan lancar
- Mewujudkan suasana yang harmoni, ceria dan mengurus secara profesional dalam melaksanakan program dan perkhidmatan yang berkesan berasaskan teknologi terkini bagi mengekalkan kualiti pembelajaran yang berterusan
FUNGSI UTAMA BAHAGIAN HAL EHWAL AKADEMIK (HEA)
- Menguruskan pendaftaran pelajar
- Menguruskan hal ehwal peperiksaan
- Menguruskan jadual waktu kuliah
- Menguruskan rekod pelajar
- Menguruskan pengambilan pensyarah sambilan
- Menguruskan keperluan pensyarah dan bilik kuliah
BAHAGIAN HAL EHWAL AKADEMIK MENAWARKAN PERKHIDMATAN SEPERTI DIBAWAH :
- Tuntutan Syarahan Sambilan
- Keperluan Asas Pensyarah Dalam Bilik Kuliah
- Pengurusan Rekod Pelajar
- Laporan Ketidakhadiran Kuliah Pelajar
- Pendaftaran Pelajar
- Pendaftaran Kursus
- Permohonan Pengecualian Kredit
- Permohonan Penambahan/Pengguguran Kursus
- Permohonan Rayuan Meneruskan Pengajian
- Permohonan Rayuan Semakan Semula Keputusan Peperiksaan Akhir
- Permohonan Cuti Khas
- 'Clearance' Pelajar
- Permohonan Pertukaran Kampus
- Permohonan Pertukaran Program
- Penyediaan Surat Pengesahan Pelajar
- Pengendalian Peperiksaan
- Permohonan Minitranskrip
BORANG-BORANG KAKITANGAN |
||
1. |
Sistem Borang Permohonan Atau Pembatalan Akses SIMS Pindaan 2021 |
Klik Sini |
2. |
Lampiran 1 Borang Peringatan Lisan |
Klik Sini |
3. |
Lampiran 2 Borang Ketidakhadiran Kuliah |
Klik Sini |
4. |
Borang Penangguhan / Pertukaran Kuliah |
Klik Sini |
5. |
Borang Permohonan TAPA |
|
6. |
Borang Pindaan TAPA |
|
7. |
Borang Permohonan TAPA PA |
|
8. |
Borang Laporan Aktiviti TAPA |
|
9. |
Borang Penilaian TAPA PA |
|
10. |
Borang Tempahan Bilik Mesyuarat |
|
11. |
Borang Tempahan Fotostat |
|
12. |
Borang Pinjaman Peralatan |
|
13. |
Borang Pengemaskinian Resource Person (RP Dan Vetter) |
Klik Sini |
14. |
Borang Pembetulan Keputusan Peperiksaan |
Klik Sini |
15. |
Borang Pengemaskinian Keputusan Peperiksaan |
Klik Sini |
16. |
Senarai Semak Dokumen Bagi Mesyurat Pembetulan Keputusan Peperiksaan |
Klik Sini |
17. |
Senarai Semak Dokumen Bagi Mesyuarat Pengemaskinian Keputusan Pepriksaan |
Klik Sini |
18. |
Borang Maklumat Staf Penempatan Bilik |
BORANG-BORANG PELAJAR |
||
1. |
Borang Kemaskini Malumat Pelajar baru |
|
2. |
Borang Penangguhan Bayaran Yuran Pengajian |
|
3. |
Borang Permohonan Cuti Khas |
|
4. |
Borang peperiksaan Khas |
|
5. |
Rayuan Penyemakan Semula Keputusan Peperiksaan |
|
6. |
Borang Tamat Belajar (Clarance) |
|
7. |
Borang Menarik Diri |
|
8. |
Borang Permohonan Pengecualian Kredit |
|
9. |
Borang Permohonan Surat Pengesahan Pelajar |
|
10. |
Borang Permohonan Surat Pengesahan Pelajar (Menjalankan Projek Akademik) |
|
11. |
Borang Permohonan Kebenaran Tidak Menduduki peperiksaan |
|
12. |
Borang Plagarism |
|
13. |
Borang Permohonan Mendapatkan Salinan Dokumen Fail Peribadi |
|
14. |
Borang Pengesahan Akuan Pendapatan |
|
15. |
Borang Pendaftaran Pelajar Baru |
|
|
BIL |
NAMA |
JAWATAN |
NO. TELEFON PEJABAT |
|
1. |
NORHAFIDZAH MAHDZIR |
PENOLONG PENDAFTAR KANAN |
04-5623430 |
fidzah23@uitm.edu.my |
2. |
AHMAD SYAFIQ AMINUDDIN |
PENOLONG JURUTERA |
04-5623460 |
ahmadsyafiq88@uitm.edu.my |
3. |
SURATUL HAZWANI HASHIM |
PEGAWAI EKSKUTIF KANAN |
04-5623424 |
wani899@uitm.edu.my |
4. |
HAMIDAH MOHAMED |
KERANI KANAN |
04-5623431 |
hamidah842@uitm.edu.my |
5. |
HAFIZOTUL AKMAL JOHARI |
KERANI KANAN |
04-5623433 |
hafizotul114@uitm.edu.my |
6. |
MOHD RIZAL CHE AMAT |
PEMBANTU OPERASI |
04-5623440 |
mohdrizal839@uitm.edu.my |