BAHAGIAN HEA

PENGENALAN

Bahagian Hal Ehwal Akademik bertanggungjawab untuk menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran program-program akademik di UiTM Cawangan Pulau Pinang Kampus Bertam.

  • Mengurus dan menyediakan kemudahan pengajaran dan pembelajaran
  • Menyediakan dan memberi khidmat sokongan untuk membantu melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran
  • Menguruskan sistem rekod pelajar, peperiksaan serta urusan-urusan akademik yang berkaitanmaklumat pengajian pelajar serta urusan staf akademik

 

 

 

VISI

Melaksanakan aktiviti akademik yang berteraskan kecemerlangan bagi melahirkan graduan yang berdaya saing global dan beretika

 

 

 

MISI

Memberi khidmat profesional kepada program-program yang ditawarkan di UiTM Pulau Pinang bagi melahirkan generasi profesional bumiputera yang berilmu, berinovatif, beriltizam, bertaqwa serta berdaya saing yang berlandaskan nilai-nilai murni dan beretika keprofesional dan mampu menerajui pembangunan negara.

 

 

PIAGAM PELANGGAN

Bahagian Hal Ehwal Akademik berjanji untuk berusaha memastikan pelanggan-pelanggan kami yang terdiri dari para pelajar, pensyarah, ibubapa, industri dan masyarakat memperolehi impak yang maksimum

Pelajar

  • Memastikan pendaftaran pelajar dan peperiksaan diuruskan dengan tepat mengikut jadual pada setiap semester
  • Menyediakan surat-surat pengenalan diri untuk tujuan penyelidikan dan tugasan disediakan dengan tepat tidak lewat tiga hari dari tempoh permohonan

Staf Unit dan Bahagian

  • Menyediakan perkhidmatan percetakan bahan ujian 3 hari dari tarikh permohonan
  • Menguruskan rekod dan maklumat akademik dengan cekap, tepat dan kemas
  • Memberikan kerjasama sepenuhnya kepada unit dan bahagian dalam perlaksanaan tugas dan tanggungjawab

Ibubapa dan Industri

  • Menghasilkan graduan yang berketrampilan sesuai dengan kehendak industri dan Negara
  • Memberi khidmat nasihat mengenai pengambilan pelajar, program, prospek program dan kerjaya
  • Menganjur dan mengendalikan kursus seminar dan konvokesyen secara proaktif dan reaktif
  • Melatih para pelajar dengan senario sebenar di alam pekerjaan berdisiplin, berkemahiran tinggi, profesional, berhemah tinggi serta mampu menjadi agen perubahan dalam organisasi dan industri

 

 

 

OBJEKTIF

  • Menjadi nadi penggerak UiTM Pulau Pinang ke arah melahirkan graduan profesional yang unggul, bertaqwa, beritizam dan berdaya saing
  • Menyelaraskan program akademik dan enrolmen pelajar sejajar dengan pembangunan kampus
  • Menyediakan pengurusan akademik yang cekap dan berkesan agar program akademik dapat berjalan dengan lancar
  • Mewujudkan suasana yang harmoni, ceria dan mengurus secara profesional dalam melaksanakan program dan perkhidmatan yang berkesan berasaskan teknologi terkini bagi mengekalkan kualiti pembelajaran yang berterusan

 

FUNGSI UTAMA BAHAGIAN HAL EHWAL AKADEMIK (HEA)

  • Menguruskan pendaftaran pelajar
  • Menguruskan hal ehwal peperiksaan
  • Menguruskan jadual waktu kuliah
  • Menguruskan rekod pelajar
  • Menguruskan pengambilan pensyarah sambilan
  • Menguruskan keperluan pensyarah dan bilik kuliah

 

BAHAGIAN HAL EHWAL AKADEMIK MENAWARKAN PERKHIDMATAN SEPERTI DIBAWAH :

  • Tuntutan Syarahan Sambilan
  • Keperluan Asas Pensyarah Dalam Bilik Kuliah
  • Pengurusan Rekod Pelajar
  • Laporan Ketidakhadiran Kuliah Pelajar
  • Pendaftaran Pelajar
  • Pendaftaran Kursus
  • Permohonan Pengecualian Kredit
  • Permohonan Penambahan/Pengguguran Kursus
  • Permohonan Rayuan Meneruskan Pengajian
  • Permohonan Rayuan Semakan Semula Keputusan Peperiksaan Akhir
  • Permohonan Cuti Khas
  • 'Clearance' Pelajar
  • Permohonan Pertukaran Kampus
  • Permohonan Pertukaran Program
  • Penyediaan Surat Pengesahan Pelajar
  • Pengendalian Peperiksaan
  • Permohonan Minitranskrip

 

 

 

 

 

BORANG-BORANG KAKITANGAN

 

 

BIL

NAMA

PENERANGAN

1.

Borang Pelantikan Akademik

[klik di sini]

2.

Borang Permohonan Atau Pembatalan Akses SIMS

[klik di sini]

3.

Lampiran 1 - Borang Peringatan Lisan

[klik di sini]

4.

Lampiran 2 - Tarikh Ketidakhadiran Minggu 1 - Minggu 12

[klik di sini]

5. 

Lampiran 3 - Tarikh Ketidakhadiran Minggu 13 

[klik di sini]

6. 

Borang Penangguhan/Pertukaran Kuliah

[klik di sini]

7.

Borang Permohonan TAPA

[klik di sini]

8. 

Borang Pindaan TAPA

[klik di sini]

9. 

Borang Permohonan TAPA - PA

[klik di sini]

10. 

Borang Penilaian TAPA - PA

[klik di sini]

11.

Borang Laporan Aktiviti TAPA

[klik di sini]

12.

Contoh Kupon Aktiviti Pelajar

[klik di sini]

13.

Borang Permohonan Pensyarah Sambilan

[klik di sini]

 

 

         BORANG-BORANG PELAJAR

BIL

NAMA

PENERANGAN

1.

Borang Permohonan Program Mengubah Destini Anak Bangsa (MDAB)

[klik  di sini]

2.

Borang Permohonan Silibus

[klik  di sini]

3.

Borang Kemaskini Maklumat Pelajar Baru

[klik  di sini]

4.

Borang Penangguhan Yuran Pengajian

[klik  di sini]

5.

Borang Permohonan Cuti Khas

[klik  di sini]

6.

Borang Mengemaskini Pendaftaran Kursus

[klik  di sini]

7.

Borang Pemindahan Kumpulan Fakulti

[klik  di sini]

8.

Borang Rayuan Meneruskan Pengajian (RMP) 

[klik  di sini]

9.

Borang Semak Semula 

[klik  di sini]

10.

Borang Tamat/Berhenti (Clearance)

[klik  di sini]

11.

Borang Tambah/Gugur Kursus

[klik  di sini]

12.

Borang Maklumat Pelajar Baru (Borang B)

[klik  di sini]

13.

Borang Laporan Pemeriksaan Kesihatan Pelajar Baru (Borang C) 

[klik  di sini]

14.

Borang Pengesahan Akuan Pendapatan (Borang D)

[klik  di sini]

15.

Borang Pendaftaran Pelajar Baru

[klik  di sini]

16.

Borang Permohonan Mendapatkan Salinan Dokumen Fail Peribadi 

[klik  di sini]

17.

Borang Permohonan Pengecualian Kredit

[klik  di sini]

18.

Borang Permohonan Pindah Kursus

[klik  di sini]

19.

Borang Permohonan Surat Pengesahan Pelajar

[klik  di sini]

20.

Borang Permohonan Surat Pengesahan Pelajar (Menjalankan Projek Akademik)

[klik  di sini]

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer adipiscing erat eget risus sollicitudin pellentesque et non erat. Maecenas nibh dolor, malesuada et bibendum a, sagittis accumsan ipsum. Pellentesque ultrices ultrices sapien, nec tincidunt nunc posuere ut. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam scelerisque tristique dolor vitae tincidunt. Aenean quis massa uada mi elementum elementum. Nec sapien convallis vulputate rhoncus vel dui.

BIL

NAMA

JAWATAN

NO. TELEFON

EMAIL

1.

Norhafidzah Mahdzir

Pen. Pendaftar Kanan

04-5623430

fidzah23@uitm.edu.my

2.

Ahmad Syafiq Aminuddin

Pen. Jurutera

04-5623460

ahmadsyafiq88@uitm.edu.my

3.

Suratul Hazwani Hashim

Peg. Eksekutif Kanan

04-5623424

wani899@uitm.edu.my

4.

Hamidah Mohamed

Kerani Kanan

04-5623423

hamidah842@uitm.edu.my

5.

Hafizotul Akmal Johari

Kerani Kanan

04-5623433

hafizotul114@uitm.edu.my

6.

Mohd Rizal Che Amat

Pembantu Operasi

04-5623440

mohdrizal839@uitm.edu.my

 

Contact Us

Universiti Teknologi MARA(UiTM)

Cawangan Pulau Pinang Kampus Bertam

13200 Kepala Batas,Pulau Pinang

Malaysia

 

Tel: +604-562 3444

Fax: +604-562 3488