BAHAGIAN KEWANGAN
- PENGENALAN
- CARTA ORGANISASI
- PERKHIDMATAN
- AKTIVITI
- MUAT TURUN
- TENDER/SEBUTHARGA
- DIREKTORI
BAHAGIAN KEWANGAN
PENGENALAN
Bahagian Kewangan UiTM Cawangan Pulau Pinang Kampus Bertam mula beroperasi secara rasminya pada Jun 2012 dengan staf permulaan seramai tiga (3) orang staf. Terdiri daripada dua (2) orang Penolong Akauntan dan satu (1) orang Pembantu Tadbir Kewangan.
Pada awal tahun 2013, satu (1) orang Penolong Bendahari dan satu (1) orang Pembantu Tadbir Kewangan telah melaporkan diri di jabatan ini menjadikan jumlah keseluruhan staf seramai lima (5) orang.
Pada bulan Julai 2013 telah berlakunya pertukaran suka sama suka di antara dua (2) orang Penolong Akauntan asal dengan Penolong Akauntan baharu yang mana seorang dari UiTM Kampus Shah Alam dan seorang lagi dari UiTM Kampus Kuala Pilah.
Sehingga kini, Bahagian Kewangan UiTM Cawangan Pulau Pinang mempunyai lima (5) orang staf.
VISI
Menjadikan UiTM sebuah university yang unggul berteraskan kesarjanaan dan kecemerlangan akademik bagi menerajui dinamisme Bumiputera dalam semua bidang professional bertaraf dunia supaya terlahir graduan yang berdaya saing, global dan beretika.
MISI
Mempertingkatkan keilmuan dan kepakaran Bumiputera dalam semua bidang menerusi penyampaian program professional, penyelidikan serta penglibatan khidmat masyarakat yang berlandaskan kepada nilai-nilai murni dan etika keprofesionalan.
OBJEKTIF
- Mencapai pengurusan kewangan terbaik dengan mendapat sijil Audit Bersih.
- Meningkatkan persepsi dan kepuasan pelanggan dengan menepati Piagam Pelanggan dan peraturan yang ditetapkan.
- Menggalakkan budaya penambahbaikan berterusan oleh semua staf dengan peglibatan sekurang-kurangnya dalam satu projek atau inisiatif kualiti setioa tahun.
- Mencapai penggunaan 100% system teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) bagi semua operasi system pengurusan kewangan.
dikemaskini sehingga 25 Sept 2024
PERKHIDMATAN
Fungsi dan Tanggungjawab
i. Membuat bayaran dan tuntutan di bawah aktiviti Akaun Amanah.
ii. Menguruskan perolehan bekalan, perkhidmatan dan kerja.
iii. Menguruskan kutipan hasil aktiviti Akaun Amanah.
iv. Memberikan khidmat nasihat mengenai operasi dan polisi Akaun Amanah.
Fungsi dan Tanggungjawab
i. Merancang, menyedia, mengagih dan mengawal sumber-sumber kewangan dengan cekap dan teratur selaras dengan Arahan Perbendaharaan dan Peraturan Kewangan.
ii. Menentukan pengurusan perbelanjaan mengurus Universiti dikendalikan dengan optimum dan efektif mengikut perancangan aktiviti yang ditetapkan.
iii. Melaksanakan strategi Belanjawan seperti yang ditetapkan oleh Kerajaan dan Universiti.
iv. Memastikan perlaksanaan pengurusan belanjawan mengurus Universiti selaras dengan perkembangan ICT dan keperluan semasa.
Fungsi dan Tanggungjawab
i. Bahagian ini bertanggungjawab terhadap pengubalan dasar, pemantauan, pelaksanaan serta penguatkuasaan polisi pengurusan harta benda UiTM.
ii. Bertanggungjawab atas pengurusan dan penyelenggaraan rekod harta benda alih Pejabat Bendahari dan Pusat Tanggungjawab.
iii. Menyelaras dan memantau gerak kerja pemeriksaan/ verifikasi harta benda UiTM serta pematuhan dasar perekodan dan pengendalian harta benda UiTM.
iv. Bertanggungjawab atas pelaporan pengurusan harta benda UiTM kepada Jawatankuasa Pengurusan Aset UiTM (JPAKU) dan agensi pusat.
v. Menguruskan proses pelupusan harta benda mengikut tatacara pengurusan aset universiti
Melaksanakan pelupusan secara on-site ke atas harta benda yang rosak, lusuh dan tidak ekonomik untuk dibaiki oleh pihak universiti.vii. Pengurusan tindakan susulan ke atas pendokumentasian laporan kehilangan dengan pihak Pusat Tanggungjawab.
vi.
Fungsi dan Tanggungjawab
i. Membuat bayaran ke atas tuntutan pelajar.
ii. Menjelaskan bayaran biasiswa dan pinjaman kepada pelajar.
iii. Menyediakan perkhidmatan kaunter.
Fungsi dan Tanggungjawab
i. Menguruskan aliran tunai universiti.
ii. Menguruskan proses bayaran UiTM melalui sistem IBG - BIMB (Internet Banking).
iii. Mengurus dan memantau semua aktiviti pelaburan tunai yang dibuat secara jangka pendek dan jangka panjang termasuk Akaun Pelaburan Khas (SIA), simpanan tetap, unit amanah serta apa-apa produk pelaburan yang diluluskan oleh Jawatankuasa Pelaburan.
Fungsi dan Tanggungjawab
i. Menyelenggara dan menyediakan penyata kewangan Universiti Teknologi MARA.
ii. Melaksanakan "pengemaskinian harian" bagi setiap transaksi.
iii. Meluluskan jernal pelarasan.
iv. Menyediakan aktiviti Penyesuaian Bank.
v. Menyediakan Jernal Tunai (JT) dan Jernal Pembatalan (JP).
vi. Mengendalikan urusan penyimpanan baucer.
vii. Meyediakan Akaun Interim.
viii. Penyediaan penutupan akaun.
Fungsi dan Tanggungjawab
i. Membuat pelawaan bagi semua bentuk bekalan, kerja-kerja dan perkhidmatan..
ii. Menguruskan pendaftaran maklumat bank syarikat dan pembekal.
iii. Menguruskan proses perolehan.
iv. Bertindak sebagai Sekrtariat Jawatankuasa Sebut Harga.
v. Menguruskan permohonan perolehan secara terus.
vi. Memantau dan menguatkuasakan kontrak sedia ada.
AKTIVITI
TAHUN 2024
BIL |
AKTIVITI |
TARIKH |
LOKASI |
CATATAN |
GAMBAR |
1. |
Majlis Perpisahan Penolong Bendahari Kanan, PN. NOOR SHAHIDA BAHARUDIN bertukar ke Kampus Kedah. |
19 Januari 2024 |
Bilik Mesyuarat Utama Kampus Bertam |
Semua staf pentadbiran dan akademik terlibat dalam majlis ini. |
Klik Sini |
2. |
Majlis Bacaan Yasin dan doa selamat sempena menyambut ketibaan bulan Ramadhan 1445H |
07 Mac 2024 |
Pejabat Bendahari |
Staf bahagian-bahagian lain turut dijemput. |
Klik Sini |
3. |
Taklimat Pengurusan Kewangann Bersama Timbalan Bendahari UiTM Cawangan pulau Pinang |
08 Mac 2024 |
Dewan Kuliah 2 |
Taklimat disampaikan oleh Timbalan Bendahari, Pn Nurkamarusyani Mohd Zain. |
Klik Sini |
4. |
Sambutan Hari Raya Aidilfitri peringkat Pejabat Bendahari Kampus Bertam |
09 Mei 2024 |
Pejabat Bendahari |
Semua staf pentadbiran dan akademik terlibat dalam majlis ini. |
Klik Sini |
5. |
Jamuan Raya UiTMCPP Kampus Bertam 2024 Keluarga Bertam Raikan Bersama |
15 Mei 2024 |
Foyer Blok Makmal |
Booth Bahagian Kewangan, Polis Bantuan dan HEA |
Klik Sini |
6. |
Pengauditan Interim Penyata Kewangan UiTMCPP Kampus Bertam 2023 |
19 Jun 05 Julai 2024 |
Bilik Mesyuarat Pejabat Bendahari |
Diketuai oleh Penolong Pengarah Audit, En Adwin Arokiasamt A/L Thomas bersama dengan tiga (3) lagi pegawai audit |
Klik Sini |
TAHUN 2023
BIL |
AKTIVITI |
TARIKH |
LOKASI |
CATATAN |
GAMBAR |
1. |
Majlis Kemuncak Kempen MyDebit dan Cashless Campus
|
16 Feb 2023
|
Laman Perdana, UiTM Cawangan Pulau Pinang |
Anjuran Pejabat Bendahari UiTM Cawangan Pulau Pinang dengan tajaan Payment Network Malaysia (PayNet)
|
Klik Sini
|
2. |
Gotong Royong Bahagian Kewangan & Stor Alat Tulis |
10 Mac 2023 |
Bahagian Kewangan & Stor Alat Tulis |
Anjuran Bahagian Kewangan & Bahagian Fasiliti
|
Klik Sini |
3. |
Pengauditan Interim Penyata Kewangan UiTMCPP Kampus Bertam 2022 |
03 14 April 2023 |
Bilik Mesyuarat Pejabat Bendahari |
Diketuai oleh Penolong Pengarah Audit, En Adwin Arokiasamt A/L Thomas bersama dengan empat (4) lagi pegawai audit
|
Klik Sini |
4. |
Jamuan Raya UiTMCPP Kampus Bertam 2023 MERIAHNYA AIDILFITRI |
18 Mei 2023 |
Foyer Blok Makmal |
Booth Bahagian Kewangan dan Polis Bantuan
|
Klik Sini |
5. |
Pengauditan Penarafan Pengurusan Aset Uitm Cawangan Pulau Pinang Kampus Bertam |
31 Julai 2023 |
UiTM Kampus Bertam |
Pengauditan ini melibatkan pelaksanaan penilaian kendiri oleh PTJ dan pemeriksaan oleh Pasukan Audit melalui semakan dokumen, analisis data dan temu bual pegawai bertanggungjawab. Pemeriksaan audit menggunakan kaedah hybrid antara remote dan fizikal. Lawatan fizikal hanya melibatkan pemeriksaan yang memerlukan pengesahan secara fizikal. |
Klik Sini
|
6. |
Teambuilding PEJABAT BENDAHARI CAWANGAN PULAU PINANG |
22 23 September 2023 |
ILD Kg Gajah |
Semua warga Pejabat Bendahari Pulau Pinang (Kampus Permatang Pauh & Kampus Bertam) terlibat. |
Klik Sini |
7. |
Gotong Royong Perdana |
29 September 2023 |
Kampus Bertam |
Semua Staf UiTM terlibat |
Klik Sini |
8. |
Hari INOVASI 2023 UiTM Cawangan Pulau Pinang |
01 Disember 2023 |
Dewan Besar UiTm Cawangan Pulau Pinang |
Semua staf Kampus Bertam terlibat |
Klik Sini |
dikemaskini sehingga 25 Sept 2024
AKAUN
- Buku Kod Akaun - 30 Januari 2023
- Surat Arahan Penggunaan Kod Akaun Baru Bagi Rawatan Perubatan Staf
dikemaskini sehingga 26 Sept 2024
Tender / Sebutharga
IKLAN SEBUTHARGA
BIL |
NO. DOKUMEN |
TAJUK |
MUAT TURUN |
2. |
PB/PER/PPB/3/1/24 |
PERKHIDMATAN PENYELENGGARAAN LANSKAP DAN TANAMAN DI UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA (UiTM) CAWANGAN PULAU PINANG KAMPUS BERTAM SELAMA LIMA BELAS (15) BULAN
|
|
1. |
PB/PER/PPB/7/1/24 |
CADANGAN KERJA-KERJA MENGUBAHSUAI BILIK KUALIAH DAN MAKMAL SEDIA ADA KEPADA MAKMAL OCCUPATIONAL THERAPY TERMASUK LAIN-LAIN KERJA YANG BERKAITAN DENGANNYA DI UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA (UiTM) CAWANGAN PULAU PINANG KAMPUS BERTAM.
|
Klin Sini |
IKLAN TENDER
BIL |
NO. DOKUMEN |
TAJUK |
MUAT TURUN |
|
|
TIADA IKLAN BUAT MASA INI
|
|
IKLAN PENJUALAN PELUPUSAN
BIL |
NO. DOKUMEN |
TAJUK |
MUAT TURUN |
|
|
TIADA IKLAN BUAT MASA INI
|
|
IKLAN PELUPUSAN HARTA BENDA, PERALATAN ICT & INVENTORI
BIL |
NO. DOKUMEN |
TAJUK |
MUAT TURUN |
|
|
TIADA IKLAN BUAT MASA INI
|
|
DIREKTORI
BIL |
NAMA |
JAWATAN |
NO. TELEFON PEJABAT |
|
1. |
HAZRIL SYAHMI ABDUL HALIM |
PENOLONG BENDAHARI |
04 562 3471 |
hazril@uitm.edu.my |
2. |
NURFAUZIANA ABDUL KADIR |
PENOLONG AKAUNTAN KANAN |
04 562 3468 |
nurfauziana@uitm.edu.my |
3. |
MAZNI ABD SOMAT |
PENOLONG AKAUNTAN |
04 562 3481 |
maznisomat@uitm.edu.my |
4. |
NURUL FARAWAHIDA AKMA RAMLI |
PENOLONG AKAUNTAN |
04 562 3467 |
farawahida130@uitm.edu.my |
5. |
NOOR ERMAYANTI AZNAN |
PEMBANTU TADBIR KEWANGAN |
04 562 3466 |
ermayanti@uitm.edu.my |
dikemaskini sehingga 25 Sept 2024