BAHAGIAN PENGURUSAN FASILITI

    PEJABAT PENGURUSAN FASILITI

    VISI

    "Menjadi sebuah organisasi pengurusan fasiliti bumiputra profesional sejajar dengan visi Universiti."

     

    MISI

    "Mempertingkatkan pengurusan fasiliti serta mengoptimumkan penggunaan aset secara professional melalui kaedah dan teknologi terbaik untuk menyediakan prasarana pendidikan, pembelajaran dan penyelidikan yang kondusif serta dinamik kepada Universiti."

     

    OBJEKTIF

    • Memberikan keselesaan yang optimum kepada kakitangan dan pelajar.
    • Memastikan penyelenggaraan dilakukan dari semasa ke semasa selaras dengan keperluan kampus.
    • Tiada kompromi dari segi keselamatan dan kualiti. 
     

    SEJARAH

    Pejabat Pengurusan Fasiliti telah ditubuhkan pada tahun 1972, dan ia dikenali sebagai Pejabat Jurutera Tempatan ketika itu. Pejabat Jurutera Tempatan ditukarkan namanya kepada Bahagian Pembangunan dan Penyelenggaraan pada tahun 1982. Pada tahun 1994, Bahagian Pembangunan dan Penyelenggaraan dikenali sebagai Pejabat Pembangunan dan Penyelenggaraan.

    Pada 15hb september 1995, Pejabat Pembangunan dan Penyelenggaraan diasingkan dibawah ketua pentadbiran yang berasingan. Ini adalah kerana fungsi Pejabat Pembangunan dan Pejabat  Penyelenggaraan semakin bertambah luas. Kedua-dua jabatan ini diletakkan terus dibawah Pejabat Canseleri. Pada Ogos 1999, ITM telah diisytiharkan sebagai Universiti Teknologi MARA dan perkembangan ini menjadikan Pejabat Penyelenggaraan berperanan lebih meluas kerana Pejabat Penyelenggaraan terlibat secara langsung terhadap perkembangan, pembangunan, dan kemajuanUniversiti Teknologi MARA.

    Dalam memantapkan pencapaian visi Universiti Teknologi MARAke arah menjadi sebuah institusi pengajian awam yang bertaraf global penstrukturan dan penjenamaan semula Pejabat Penyelenggaraan telah dibuat pada 4 Januari 2006 dan dengan rasminya ditukar kepada Pejabat Pengurusan Fasiliti.

    Pejabat Pemgurusan Fasiliti Universiti Teknologi MARA Cawangan Pulau Pinang Kampus Permatang Pauh dibahagikan kepada beberapa unit  terdiri daripada Unit Pentadbiran, Unit Majlis, Unit Projek, Unit Awam, Unit Elektrik dan Unit Mekanikal.

     

    KRONOLOGI

    TAHUN  PERUBAHAN  NAMA JABATAN
    1972 Penubuhan Pejabat Jurutera Tempatan
    1982 Penukaran Nama Bahagian Pembangunan & Penyelenggaraan
    1994 Naik Taraf Pejabat Pembangunan & Penyelenggaraan
    15 September 1995 Perpisahan Jabatan Pejabat Penyelenggaraan Bahagian Pembangunan
    26 Ogos 1999(ITM - UiTM) Diletakkan Di Bawah Pejabat Canseleri Pejabat Penyelenggaraan
    4 Januari 2006 Penukaran Nama Pejabat Pengurusan Fasiliti

     

     

     

     

     

    Dikemaskini : 30/05/2019 

     

     

     

     

     

    Borang Gaji/ Elaun / Lebih masa

    BIL PERKARA STATUS
    1.  Penyata Tuntutan Kerja Lebih Masa (OT) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    2. Penyata Tuntutan Elaun Syarahan Sambilan (Sepenuh Masa) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    3. Penyata Tuntutan Elaun Syarahan Sambilan (PJJ) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    4. Penyata Tuntutan Elaun Syarahan Sambilan (PLK) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    5. Penyata Tuntutan Elaun Syarahan Sambilan (Sarjana) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    6. Jadual Kedatangan Pekerja Harian AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    7. Penyata Tuntutan Elaun Mengawas Makmal AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    8. Tuntutan Menyedia dan Memeriksa Kertas Jawapan Peperiksaan AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    9. Senarai Semakan Baki Hutang di Bahagian Pengurusan Gaji AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    10. Sijil Pengesahan Penyelesaian Hutang Staf UiTM AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    11. Borang Pembayaran Pendapatan Bulanan Melalui Bank AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    12. Jadual Gaji AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    13. Borang Gaji Pembantu Penyelidikan AKTIF - UPDATE 15/7/2020

     

    Borang Pendahuluan/Tuntutan

    BIL PERKARA STATUS
    1.  Permohonan Pendahuluan Perjalanan AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    2. Permohonan Pendahuluan Pelbagai [Lihat Senarai Semak] AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    3. Permohonan Pelarasan Pendahuluan Pelbagai [Lihat Senarai Semak] AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    4. Tuntutan Perjalanan Dalam Negeri [Lihat Senarai Semak] AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    5. Tuntutan Perjalanan Luar Negara [Lihat Senarai Semak] AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    6. Justifikasi Kelewatan Mengemukakan Tuntutan Perjalanan AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    7. Borang Perakuan Kelayakan Kelas Tuntutan Hitungan Batu AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    8. Borang Pengesahan Penerimaan Wang Oleh Pelajar-Pelajar AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    9. Borang Tuntutan Balik Mendahulukan Wang [Senarai Semak TBMW Keraian Rasmi] [Senarai Semak TBMW Pelbagai] [Senarai Semak TBMW Penceramah] [Senarai Semak TBMW Yuran Profesional] AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    10. Borang Permohonan Keraian Rasmi  AKTIF - UPDATE 15/7/2020


    Borang Tiket Kapal Terbang

    BIL PERKARA STATUS
    1.  Borang Tempahan Tiket Kapal Terbang AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    2. Borang Tuntutan Bayaran Balik Tambang Kapal Terbang AKTIF - UPDATE 15/7/2020

     

    Buku kod akaun

    BIL PERKARA STATUS
    1.  Buku Kod Akaun AKTIF - UPDATE 15/7/2020

     

    Borang Latihan Staf

    BIL PERKARA STATUS
    1.  Permohonan Bilik Latihan AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    2. Jadual Bilik Latihan AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    3. Panduan Penggunaan Bilik Latihan AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    4. Jadual Aktiviti / Latihan AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    4. Nota Latihan AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    4. Borang Penilaian Penganjur Latihan AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    4. Borang Keberkesanan Latihan AKTIF - UPDATE 15/7/2020


    Borang Harta Benda

    BIL PERKARA STATUS
    1.  Borang Daftar Harta Modal (KEW.PA.UiTM-2) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    2. Borang Daftar Inventori (KEW.PA.UiTM-3) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    3. Borang Senarai Aset Alih di Lokasi atau Pejabat (KEW.PA.UiTM-7) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    4. Borang Permohonan Perpindahan Dan Penerimaan Aset Alih AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    5. Borang Laporan Awal Kehilangan Aset Alih UiTM (KEW.PA.UiTM-28) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    6. Borang Pelantikan Sebagai Jawatankuasa Penyiasat Kehilangan Aset Alih UiTM (KEW.PA.UiTM-29) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    7. Borang Laporan Akhir Kehilangan Aset Alih UiTM (KEW.PA.UiTM-30) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    8. Borang Sijil Hapus Kira Aset Alih UiTM (KEW.PA.UiTM-31) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    9. Borang Laporan Kehilangan dan Hapus Kira, Tindakan Surcaj / Tatatertib Bagi Aset Alih Kerajaan (KEW.PA.UiTM-32) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    10. Nilai Perolehan barang TIDAK MELEBIHI RM50,000 per unit / RM500,000 keseluruhan - KEW.PA.UiTM-17(1) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    11. Nilai Perolehan barang MELEBIHI RM50,000 per unit / RM500,000 keseluruhan - KEW.PA.UiTM-17(2) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    12. Borang Laporan Teknikal Pelupusan Aset Alih UiTM (KEW.PA.UiTM-16) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    13. Borang Sijil Penyaksian Pemusnahan Aset Alih UiTM (KEW.PA.UiTM-18) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    14. Borang Sijil Pelupusan Aset Alih UiTM (KEW.PA.UiTM-19) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    15. Borang Kebenaran Membawa Keluar Barang-Barang / Peralatan UiTM AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    16. Borang Permohonan Pelupusan Peralatan Komputer - KEW.PA.UiTM-17(3) dan
    Laporan Teknikal Pelupusan Peralatan Komputer - KEW.PA.UiTM-16(2)
    AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    17. Borang Laporan Teknikal Pelupusan Peralatan Komputer AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    18. Format Kertas Kerja Cadangan Pelupusan Peralatan Komputer AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    19. Stor (KEW.PS-14) AKTIF - UPDATE 15/7/2020

     

    Borang Perolehan

    BIL PERKARA STATUS
    1.  Penyata Tuntutan Kerja Lebih Masa (OT) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    2. Penyata Tuntutan Elaun Syarahan Sambilan (Sepenuh Masa) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    3. Penyata Tuntutan Elaun Syarahan Sambilan (PJJ) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    4. Penyata Tuntutan Elaun Syarahan Sambilan (PLK) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    5. Penyata Tuntutan Elaun Syarahan Sambilan (Sarjana) AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    6. Jadual Kedatangan Pekerja Harian AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    7. Penyata Tuntutan Elaun Mengawas Makmal AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    8. Tuntutan Menyedia dan Memeriksa Kertas Jawapan Peperiksaan AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    9. Senarai Semakan Baki Hutang di Bahagian Pengurusan Gaji AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    10. Sijil Pengesahan Penyelesaian Hutang Staf UiTM AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    11. Borang Pembayaran Pendapatan Bulanan Melalui Bank AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    12. Jadual Gaji AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    13. Borang Gaji Pembantu Penyelidikan AKTIF - UPDATE 15/7/2020

     

    Borang Belanjawan

    BIL PERKARA STATUS
    1.  Perjanjian Program AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    2. Spesifikasi Output AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    3. Petunjuk Impak AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    4. Laporan Pengecualian AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    5. Sumber-Sumber AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    6. Agihan Bajet AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    7. Senarai Anggaran Pembelian Aset AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    8. Senarai Cadangan Bagi Perjalanan ke Luar Negara AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    9. Cadangan Kerja-Kerja Penyelenggaraan dan Pengubahsuaian Bangunan & Infrastruktur AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    10. Enrolmen Pertambahan Jawatan atau Jawatan Baru AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    11. Perbelanjaan Perjalanan Sara Hidup AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    12. Perbelanjaan Pengangkutan Utiliti, Bahan Mentah dan Peralatan Lain AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    13. Perbelanjaan Sewaan, Perkhidmatan dan Pelbagai AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    13. Penyelenggaraan Peralatan Bangunan dan Kawasan AKTIF - UPDATE 15/7/2020

     

    Amanat Bendahari

    BIL PERKARA STATUS
    1.  2010 : Transformasi Pengurusan Kewangan Universiti Inovasi & Kreativiti Melalui Lean Financial Management AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    2. 2011 : Pengukuhan Pengurusan Kewangan Lean Ke Arah Menjuarai Kecemerlangan Universiti AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    3. 2012 : Ke Arah Memperkasakan Pengurusan Kewangan Universiti AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    4. 2013 : Penjanaan Hasil dan Kawalan Perbelanjaan Tanggungjawab Bersama AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    5. 2014 : Integriti Pengurusan Kewangan Pemangkin Transformasi UiTM AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    6. 2015 : Transformasi Pengurusan Kewangan AKTIF - UPDATE 15/7/2020

     

    Borang Unit Akaun Amanah

    BIL PERKARA STATUS
    1.  Surat Akuan Penerimaan Wang AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    2. Surat Pengesahan Melaksanakan Tugas AKTIF - UPDATE 15/7/2020

     

    Borang Pesanan Hotel

    Borang pesanan terkini bahan kering & bahan basah (bahan mentah) Fakulti Pengurusan Hotel & Pelancongan dan Hotel UiTM Cawangan Pulau Pinang boleh dibuka di:

    Borang Pemesanan Bahan mentah Kering/ Basah (KEW.PS.UiTM-11)

    Nota:


    Permulaan pemesanan : Hari Khamis setiap minggu.

    Masa : 7.45 pagi sehingga 9 malam.

    Pemberhentian pemesanan : Hari Selasa setiap minggu.
    * Pemberhentian pemesanan adalah untuk memberi laluan kepada Koordinator Dapur meluluskan pemesanan dan menyediakan Pesanan Tempatan (LO).

     

    Borang ini boleh dicapai secara online di dalam kampus sahaja dan akan ditutup pada hari  Sabtu & Ahad.

     

     

    Borang Senarai Semak

    BIL PERKARA STATUS
    1.  Senarai Semak Pelarasan Pendahuluan Pelbagai AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    2. Senarai Semak Bayaran Kepada Syarikat Bagi Perolehan Dengan LO AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    3. Senarai Semak Bayaran Kepada Syarikat Bagi Perolehan Tanpa LO AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    4. Senarai Semak Bayaran Pemulangan Cagaran AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    5. Senarai Semak Bayaran Upah Honorarium Kepada Individu AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    6. Senarai Semak Permohonan LO Bekalan / Perkhidmatan AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    7. Senarai Semak Permohonan Pendahuluan Pelbagai AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    8. Senarai Semak Tuntutan Balik Mendahulukan Wang Keraian Rasmi AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    9. Senarai Semak Tuntutan Balik Mendahulukan Wang Pelbagai AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    10. Senarai Semak Tuntutan Balik Mendahulukan Wang Penceramah AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    11. Senarai Semak Tuntutan Balik Mendahulukan Wang Yuran Profesional AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    12. Senarai Semak Tuntutan Perjalanan Dalam Negeri AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    13. Senarai Semak Tuntutan Perjalanan Luar Negara AKTIF - UPDATE 15/7/2020
    14. Senarai Semak Tempahan Penginapan dan Kapal Terbang AKTIF - UPDATE 15/7/2020

     

    Bil

    Nama

    Jawatan

    No Telefon

    1

     Ts. Zainolasri Bin Abdul Sani 

     Timbalan Pengarah

     04-382 3000

    2

     Mohd Saiful Nizam Bin Mohamad Ali 

     Jurutera

     04-382 2833

    3

     Mohd Azman Bin Mat Hussin 

     Penolong Jurutera Kanan (Mekanikal)

     04-382 2832

    4

     Rashidi Bin Shafiai 

     Penolong Juruukur Bahan Kanan

     04-382 2834

    5

     

     Faksimili Bahagian Pengurusan Fasiliti

     04-382 3004

     

    Today

    Users  
    Sessions  
    Pageviews  

    *Data source: Google Analytics

    Universiti Teknologi MARA(UiTM)
    Cawangan Pulau Pinang Kampus Permatang Pauh
    13500 Permatang Pauh
    Pulau Pinang

    General Inquiry:
    Unit Komunikasi Korporat, UiTM Cawangan Pulau Pinang

    Website Inquiry:
    korporatpenang@uitm.edu.my

    Tel: +6 (04) 382 2888/3598
    Faks: +6 (04) 382 2776