BAHAGIAN HAL EHWAL AKADEMIK

Bahagian Hal Ehwal Akademik bertanggungjawab untuk menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran program-program akademik di UiTM Pulau Pinang.

  • Mengurus dan menyediakan kemudahan pengajaran dan pembelajaran
  • Menyediakan dan memberi khidmat sokongan untuk membantu melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran
  • Menguruskan sistem rekod pelajar, peperiksaan serta urusan-urusan akademik yang berkaitan – maklumat pengajian pelajar serta urusan staf akademik

VISI

Melaksanakan aktiviti akademik yang berteraskan kecemerlangan bagi melahirkan graduan yang berdaya saing global dan beretika

MISI

Memberi khidmat profesional kepada program-program yang ditawarkan di UiTM Pulau Pinang bagi melahirkan generasi profesional bumiputera yang berilmu, berinovatif, beriltizam, bertaqwa serta berdaya saing yang berlandaskan nilai-nilai murni dan beretika keprofesional dan mampu menerajui pembangunan negara.

OBJEKTIF

  • Menjadi nadi penggerak UiTM Pulau Pinang ke arah melahirkan graduan profesional yang unggul, bertaqwa, beritizam dan berdaya saing
  • Menyelaraskan program akademik dan enrolmen pelajar sejajar dengan pembangunan kampus
  • Menyediakan pengurusan akademik yang cekap dan berkesan agar program akademik dapat berjalan dengan lancar
  • Menyediakan pengurusan akademik yang cekap dan berkesan agar program akademik dapat berjalan dengan lancar
  • Mewujudkan suasana yang harmoni, ceria dan mengurus secara profesional dalam melaksanakan program dan perkhidmatan yang berkesan berasaskan teknologi terkini bagi mengekalkan kualiti pembelajaran yang berterusan.

PIAGAM PELANGGAN

Bahagian Hal Ehwal Akademik berjanji untuk berusaha memastikan pelanggan-pelanggan kami yang terdiri dari para pelajar, pensyarah, ibubapa, industri dan masyarakat memperolehi impak yang maksimum

Pelajar

  • Memastikan pendaftaran pelajar dan peperiksaan diuruskan dengan tepat mengikut jadual pada setiap semester
  • Menyediakan surat-surat pengenalan diri untuk tujuan penyelidikan dan tugasan disediakan dengan tepat tidak lewat tiga hari dari tempoh permohonan

Staf Dan Bahagian

  • Menyediakan perkhidmatan percetakan bahan ujian 3 hari dari tarikh permohonan
  • Menguruskan rekod dan maklumat akademik dengan cekap, tepat dan kemas
  • Memberikan kerjasama sepenuhnya kepada unit dan bahagian dalam perlaksanaan tugas dan tanggungjawab

IbuBapa Dan Industri

  • Menghasilkan graduan yang berketrampilan sesuai dengan kehendak industri dan Negara
  • Memberi khidmat nasihat mengenai pengambilan pelajar, program, prospek program dan kerjaya
  • Menganjur dan mengendalikan kursus seminar dan konvokesyen secara proaktif dan reaktif
  • Melatih para pelajar dengan senario sebenar di alam pekerjaan berdisiplin, berkemahiran tinggi, profesional, berhemah tinggi serta mampu menjadi agen perubahan dalam organisasi dan industri

FUNGSI UTAMA HAL EHWAL AKADEMIK

Pengurusan Rekod Pelajar

  • Mengemaskini maklumat dalam fail peribadi pelajar dari sistem iSIS
  • Menyimpan maklumat pelajar/fail peribadi pelajar

Pengurusan Kursus dan Pelajar

  • Menguruskan pendaftaran pelajar setiap semester, menyediakan senarai kursus dan kelas.

Pengurusan Peperiksaan

  • Menyediakan bilik peperiksaan
  • Membuat hebahan maklumat dan peraturan peperiksaan kepada pelajar dan pensyarah
  • Menyedia dan mengedar jadual jadual waktu peperiksaan dan pengawasan peperiksaan
  • Mengurus jadual peperiksaan
  • Menyediakan keperluan dan kelengkapan peperiksaan
  • Mengurus kertas soalan
  • Memproses keputusan peperiksaan

Pengurusan Pembelajaran dan Pengajaran

  • Menyedia dan mengedar jadual waktu kuliah kepada pensyarah dan pelajar
  • Memberi latihan kemahiran menggunakan alat bantuan mengajar yang disediakan
  • Mengurus maklumbalas dan penilaian pengajaran.

Jaminan Kualiti

  • Penambahbaikan proses kerja dan dokumentasi 5s dan Kumpulan Inovatif dan Kreatif
  • Perkhidmatan dan kepuasan pelanggan

Latihan dan Penilaian Pengajaran

  • Menguruskan pendaftaran pelajar setiap semester
  • Mengurus audit pengajaran
  • Mengedarkan maklumbalas pelajar

Sekretariat

  • Urusetia kepada jawatankuasa berkaitan dengan Hal Ehwal Akademik.

KETUA BAHAGIAN

BIL UNIT KETUA UNIT
1 TIMBALAN REKTOR (HAL EHWAL AKADEMIK) PROF. MADYA Ir. Ts. DR. HAJAH SITI NORAINI BINTI SULAIMAN
2 UNIT PENTADBIRAN,AKREDITASI DAN PASCASISWAZAH TUAN AHMAD SYAHMI B TUAN MOHD ROSLI
3 UNIT REKOD,PEPERIKSAAN DAN PENERBITAN ENCIK MUHAMMAD FIKRI BIN RAMLI

Perkhidmatan Akademik

BIL PERKHIDMATAN TEMPOH PROSES CATATAN
1 Pendaftaran Pelajar Baru 1 Hari
2 Pendaftaran Pelajar Lama 1 Hari
3 Permohonan Cuti Khas 2 Hari
4 Permohonan Menarik Diri/Berhenti 2 Hari
5 Permohonan Tukar Status 7 Hari
6 Permohonan Tukar Mod Pengajian 7 Hari
7 Permohonan Clearance Pelajar Tamat 5 Hari
8 Permohonan Percetakan Mini Transkrip 3 Hari
9 Permohonan Surat Pengesahan Pelajar 3 Hari
10 Permohonan Pengecualian Kredit/ Pemindahan Kredit 15 Minit
11 Penyediaan Jadual Waktu Peperiksaan 3 Minggu
12 Penyediaan Jadual Waktu Kuliah 3 Minggu Peringkat Kampus Negeri
13 Penyediaan Percetakan Kertas Ujian/Lain-lain 3 Hari
14 Penyediaan Surat Pengenalan Latihan Industri 15 Minit
15 Permohonan Rayuan Meneruskan Pengajian 4 Minggu Peringkat Kampus Negeri
16 Permohonan Rayuan Semak Semula Peperiksaan 4 Minggu
17 Permohonan Surat Pengesahan Tamat Pengajian 3 hari
18 Pendaftaran Kursus 4 Minggu

Kemudahan Akademik

  • Makmal Kejuruteraan
  • Makmal Fizik
  • Makmal Kimia
  • Makmal Komputer / Makmal Bahasa
  • Dewan Kuliah / Bilik Kuliah / Bilik Tutorial / Bilik Seminar
  • Perpustakaan
  • Dapur Latihan

Facebook Bahagian Hal Ehwal Akademik UiTM Cawangan Pulau Pinang

TAKLIMAT PLAGIAT DAN KETIDAKJUJURAN AKADEMIK
https://www.facebook.com/watch/?v=3312210608816065
 AMANAT REKTOR DAN TAKLIMAT EDU 5.0
https://www.facebook.com/watch/?v=697845194271095
TAKLIMAT AKADEMI PENGAJIAN ISLAM KOMTEMPORARI (ACIS)
https://www.facebook.com/watch/?v=2828462017376025
 TAKLIMAT 5.0 EDU AKADEMIK PENGAJIAN BAHASA
https://www.facebook.com/watch/?v=3244233645625363

BUKU PERATURAN AKADEMIK

BIL NAMA MUAT TURUN
1 Peraturan Akademik Pra Diploma UiTM Pindaan 2022 (Bilangan 1)
2 Peraturan Akademik Diploma Dan Sarjana Muda UiTM Pindaan 2021 (Bilangan 1)
3 Academic Rules & Regulations For Postgraduate: PhD & Masters Degree Program By Coursework & Mixed Mode 2022
4 Academic Rules & Regulations For Postgraduate: PhD & Masters Degree Program By Research 2022
5 Garis Panduan Penyimpanan Dokumen Ikrar Integriti Akademik Pelajar UiTM
6 Student Pledge Of Academic Integrity
7 Taklimat Plagiat & Ketidakjujuran Akademik

BORANG-BORANG KAKITANGAN

BIL NAMA MUAT TURUN
1 Sistem-Borang Permohonan Atau Pembatalan Akses SIMS-Pindaan 2021
2 Lampiran 1 - Borang Peringatan Lisan
3 Lampiran 2 - Borang Ketidakhadiran Kuliah
4 Borang Penangguhan/Pertukaran Kuliah
5 Borang Permohonan TAPA
6 Borang Pindaan TAPA
7 Borang Permohonan TAPA - PA
8 Borang Laporan Aktiviti TAPA
9 Borang Permohonan Pensyarah Sambilan
10 E-Result Exam System
11 Borang Pengemaskinian Resource Person(RP) Dan Vetter
12 Borang Pembetulan Keputusan Peperiksaan
Senarai Semak Dokumen Bagi Mesyuarat Pembetulan Keputusan Peperiksaan
13 Borang Pengemaskinian Keputusan Peperiksaan
Senarai Semak Dokumen Bagi Mesyuarat Pengemaskinian Keputusan Peperiksaan

BORANG-BORANG PELAJAR

BIL NAMA MUAT TURUN
1 Borang Kemaskini Maklumat Pelajar Baru
2 Borang Penangguhan Yuran Pengajian
3 Borang Permohonan Cuti Khas
4 Borang Peperiksaan Khas
5 Rayuan Penyemakan Semula Keputusan Peperiksaan
6 Borang Tamat Pelajar (Clearance)
7 Borang Tamat Pelajar (Clearance) ONLINE
8 Borang Menarik Diri
9 Borang Permohonan Mendapatkan Salinan Dokumen Fail Peribadi
10 Borang Permohonan Pengecualian Kredit
11 Borang Permohonan Surat Pengesahan Pelajar
12 Borang Permohonan Surat Pengesahan Pelajar (Menjalankan Projek Akademik)
13 Borang Permohonan Tuntutan Skrol
14 Borang Permohonan Kebenaran Tidak Menduduki Peperiksaan
15 Plagiarism

PEJABAT TIMBALAN REKTOR (AKADEMIK)

BIL  NAMA JAWATAN EMAIL EXT
1 PROF. MADYA Ir. Ts. DR. HAJAH SITI NORAINI BINTI SULAIMAN TIMBALAN REKTOR (HAL EHWAL AKADEMIK)
2 AZIRA BINTI ABDUL RAHMAN SETIAUSAHA PEJABAT azira.ar@uitm.edu.my 04-3822810

UNIT PENTADBIRAN,AKREDITASI DAN PASCASISWAZAH

BIL NAMA JAWATAN EMAIL EXT
1 TUAN AHMAD SYAHMI B TUAN MOHD ROSLI PENOLONG PENDAFTAR tuansyahmi@uitm.edu.my 04-3822892
2 MOHD KHAIRUL AZMI BIN ABDUL LAZAK PEGAWAI EKSEKUTIF khairul517@uitm.edu.my 04-3822953
3 SHAHROZIE BIN ARIFIN PENOLONG JURUTERA shahrozie121@uitm.edu.my 04-3823331
4 SAIFUL BAHRI BIN AHMED PEMBANTU TADBIR TERTINGGI (UNIT REKOD) saiful746@uitm.edu.my 04-3822807
5 SITI FATEHAH BINTI ABD RAHMAN PEMBANTU TADBIR (UNIT REKOD) sitifatehah166@uitm.edu.my 04-3822816
6 JAMALUDDIN BIN MOHD SALIM PEMBANTU TADBIR TERTINGGI (UNIT PENTADBIRAN) jamaludd@uitm.edu.my 04-3823290
7 ROSIDAH BINTI HAJI SALLEH PEMBANTU TADBIR KANAN (UNIT PENTADBIRAN) rosidah961@uitm.edu.my 04-3822815
8 KARTINI BINTI SAAD PEMBANTU TADBIR KANAN (UNIT PENTADBIRAN) kartini120@uitm.edu.my 04-3822942
9 NURUL FARHANA BINTI KASSIM PEMBANTU TADBIR (UNIT PENTADBIRAN) farhana_kassim@uitm.edu.my 04-3823290
10 MOHAMAD FIRDAUS BIN ABD AZIZ PEMBANTU OPERASI firdaus.az@uitm.edu.my 04-3822815
11 SAHAROM BIN NOORDIN PEMBANTU AWAM saharom8753@uitm.edu.my 04-3822816
KAUNTER HEA heapenang@uitm.edu.my 04-3822826

UNIT REKOD,PEPERIKSAAN DAN PENERBITAN

BIL NAMA JAWATAN EMAIL EXT
1 MUHAMMAD FIKRI BIN RAMLI PENOLONG PENDAFTAR muhammadfikri@uitm.edu.my 04-3822813
2 MOHAMAD FARID BIN MOHAMAD YATIM PEGAWAI EKSEKUTIF KANAN mohamadfarid385@uitm.edu.my 04-3823514
3 FARAH WAHIDA BINTI MUSTAFFA PENOLONG PEGAWAI PENERBITAN farahwahida013@uitm.edu.my 04-3822814
4 MOHD RIZAL BIN ZAINOL PEMBANTU PENERBITAN KANAN (UNIT PENERBITAN) mohdrizal084@uitm.edu.my 04-3822829
5 NOR HASLINDA BINTI ABU HASSAN PEMBANTU TADBIR KANAN (UNIT PEPERIKSAAN) haslinda150@uitm.edu.my 04-3823193
6 ROHELA BINTI HASSAN NORDIN PEMBANTU TADBIR KANAN (UNIT PEPERIKSAAN) rohel143@uitm.edu.my 04-3823191
7 FAZILAH BINTI ABD. GHANI PEMBANTU TADBIR (UNIT PEPERIKSAAN) fazilah8740@uitm.edu.my 04-3823191
8 MOHD SHARIZAL BIN HASHIM PEMBANTU OPERASI mohdsharizal921@uitm.edu.my 04-3822807
KAUNTER UNIT PEPERIKSAAN resexam@uitm.edu.my 04-3822891

HEBAHAN PENSYARAH

BIL PERKARA TARIKH MEMO MUAT TURUN
1 MEMO RASMI HEA : Pemakluman Pemarkahan Penilaian Berterusan Kepada Pelajar 24 Jun 2024
2 MEMO RASMI HEA : Pemakluman Pelajar Berkeperluan Khas Bagi Peperiksaan Akhir Julai 2024 20 Jun 2024
2 MEMO RASMI HEA : Pemakluman Tarikh Penting Peperiksaan Akhir Julai 2024 27 Jun 2024

HEBAHAN PELAJAR

BIL PERKARA TARIKH MEMO MUAT TURUN
1 MEMO RASMI HEA : Pelajar Berkeperluan Khas Bagi Peperiksaan Akhir Julai 2024 20 Jun 2024
2 MEMO RASMI HEA : Permakluman Peperiksaan Akhir Julai 2024 25 Jun 2024

PEKELILING TIMBALAN REKTOR

BIL PERKARA PENERANGAN
1 Pekeliling Timbalan Rektor
    

BORANG ONLINE

BIL BORANG PERMOHONAN PAUTAN
1 Mini Transkrip

(a) Permohonan Mini Transkrip (Pelajar Aktif Sahaja)

(b) Permohonan Mini Transkrip (Pelajar Tamat Sahaja)

(c) Permohonan Penjanaan Bil. Mini Transkrip UiTM

2 Pengesahan Pelajar
3 Pengesahan Menjalankan Kajian
4 Pengesahan Tamat Belajar
5 Clearance Pelajar
6 MUET Sesi 1/2024 :

(a) Pendaftaran MUET Sesi 1/2024

7 Pengendalian Peperiksaan Akhir

(a) eRES

(b) LE15 UPMOST

(c) Panduan Kemasukan Markah dan LE15

8 Sistem ComprESs
9 Tempahan Lokasi Ujian 1 dan 2 Semester 20242
10 Permohonan Sijil Dekan
11 Permohonan Pengemaskinian Status Pelajar

Education 5.0 @ UITM

BIL NAMA PENERANGAN
1 Education Timbalan Rektor HEA
2 Education 5.0 at UiTM - UiTM Academic Compas(3Mei2019)
3 Education 5.0 infographics

POLISI OKU

BIL NAMA PAUTAN
1 Polisi Pengajian OKU
QUICK LINK
 
Academic Calendar   i-Student Portal   AiMS
Intake Calendar   i-Staff Portal   eRES
Perpustakaan   FinePortal   PRIME
eAduan Fasiliti   Web SSO   UFuture
eAduan ICT   SIMS    
eMajlis   BSU    
    HR2U    
    iCress    
    Units    

 

Universiti Teknologi MARA(UiTM)
Cawangan Pulau Pinang Kampus Permatang Pauh
13500 Permatang Pauh
Pulau Pinang

General Inquiry:
Unit Komunikasi Korporat, UiTM Cawangan Pulau Pinang

Website Inquiry:
korporatpenang@uitm.edu.my

Tel: +6 (04) 382 2888/3598
Faks: +6 (04) 382 2776