PTAR
PENGENALAN
Sejarah
Perpustakaan UiTM Cawangan Kampus Bertam telah mula beroperasi pada Julai 2011. Sebagai sebuah pusat ilmu dan maklumat yang utama, Perpustakaan sentiasa berusaha meningkatkan kualiti perkhidmatan melalui sumber dan pengurusan ilmu serta teknologi terkini disamping menyediakan persekitaran yang selesa dan mesra untuk seluruh warga UiTM Pulau Pinang.
Misi
Pemangkin kepada warga UiTM yang berilmu melalui pengaksesan maklumat yang komprehensif, relevan dan terkini serta kemudahan yang berkualiti bagi tujuan memenuhi keperluan pengajaran, pembelajaran dan penyelidikan.
Visi
Menjadikan UiTM sebuah universiti unggul yang berteraskan kesarjanaan dan kecemerlangan akademik bagi menerajui dinamis bumiputera dalam semua bidang profesional bertaraf dunia supaya terlahir graduan yang berdaya saing, global dan beretika.
Objektif
1. Memperkasakan sistem penyampaian perkhidmatan perpustakaan UiTM sebagai pusat kecemerlangan maklumat yang sentiasa kekal relevan, dirujuk dan dihormati.
2. Mempelbagai sumber ilmu yang komprehensif, terkini dan relevan meliputi pelbagai format yang dapat diakses secara fizikal dan maya.
3. Menyediakan kemudahan persekityaran yang kondusif untuk pengajaran, pembelajaran dan penyelidikan.
4. Menambah baik kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi terkini yang berfokuskan kepada keperluan pelanggan.
5. Memperkasakan modal insan melalui Budaya PERDANA dalam kalangan warga PUiTM.
6. Meningkatkan hubungan dan kerjasama dengan organisasi luar dalam kegiatan jaringan industri.
Perkhidmatan Pelanggan
PERKHIDMATAN
1.Perkhidmatan Pelanggan
- i) Perkhidmatan Kaunter
- Pendaftaran Perpustakaan
- Pinjaman
- Pemulangan
- Pembaharuan bahan
- Tempahan bahan Perpustakaan
- Bayaran denda lewat pemulangan bahan
- ii) Perkhidmatan Rujukan
Pustakawan akan membantu memberi tunjuk ajar kaedah pencarian bahan/ maklumat
iii) Kelas Kemahiran Maklumat
Perkhidmatan PERCUMA ini untuk membantu pengguna menggunakan segala sumber maklumat, perkhidmatan dan kemudahan Perpustakaan dengan lebih efisyen dan berkesan
- iv) Keahlian
- Semua pelajar UiTM secara automatik menjadi ahli Perpustakaan
- Staf sementara dan sambilan dikenakan bayaran cagaran
- v) Denda
Denda lewat
- Denda lewat pemulangan bahan Perpustakaan (untuk pelajar sahaja) 20 sen sehari
Hilang Buku
- Laporkan segera kehilangan di Kaunter Perpustakaan
- Pengguna dikehendaki membayar
- Harga buku + Harga Proses (RM20) + Denda (sekiranya ada)
Waktu Perkhidmatan
Perkhidmatan IT
Perkhidmatan yang disediakan meliputi:
- Pendaftaran Pusat IT
- Akses internet
- Microsoft Office
- Koleksi Tesis Digital
- Wifi
Pinjaman Antara Perpustakaan
Program Pendidikan Pengguna
Maklumat Sedang DikemaskiniMaklumat Sedang Dikemaskini
Perpustakaan
Bil |
Nama |
Jawatan |
No.Telefon |
1 |
Nurhayati Binti Hassan |
Pustakawan Kanan (Ketua) |
04-5623584 |
2 |
Nor Eirma Safiza Binti Ghazali |
Pembantu Pustakawan Kanan |
04-5623596 |
3 |
Naziraqh Binti Azizan |
Pembantu Pustakawan Kanan |
04-5623596 |
4 |
Muhamad Firdaus Bin Bzawi |
Pembantu Pustakawan Kanan |
04-5623596 |
5 |
Muhammad Shahmi Bin Mohd Sohairi |
Pembantu Pustakawan |
04-5623596 |