JAWATANKUASA KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN UiTM NEGERI (JKKPN)

PENGENALAN JAWATANKUASA KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN UiTM NEGERI (JKKPN)

Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan UiTM Negeri (JKKPN) UiTM Cawangan Pulau Pinang berada di bawah Unit-Unit Khas Pejabat Rektor UiTMCPP. Jawatankuasa ini bertanggungjawab untuk memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan orang yang sedang bekerja dan melindungi orang lain daripada bahaya-bahaya keselamatan dan kesihatan yang berpunca daripada aktiviti pekerjaan dan pembelajaran di UiTM Cawangan Pulau Pinang.

VISI 

BERWAWASAN MEREALISASI VISI UiTM UNTUK:

Menjadikan UiTM sebuah universiti yang unggul berteraskan kesarjanaan dan kecemerlangan akademik bagi menerajui dinamisme Bumiputera dalam semua bidang profesional bertaraf dunia supaya terlahir graduan yang berdaya saing, global dan beretika.

MISI 

BERILTIZAM MENYEMPURNAKAN MISI UiTM UNTUK:

Mempertingkatkan keilmuan dan kepakaran bumiputera dalam semua bidang menerusi penyampaian program profesional penyelidikan serta penglibatan khidmat masyarakat yang berlandaskan kepada nilai-nilai murni dan keprofesionalan.

OBJEKTIF 

1. Mencapai 100 hari tanpa kecederaan masa hilang (To achieve 100 days without lost time injury).
2. Mengadakan sekurang-kurangnya dua (2) kali setahun latihan berkaitan keselamatan dan kesihatan pekerjaan.
3. Menjalankan sekurang-kurangnya dua (2) kali setahun audit berkaitan keselamatan dan kesihatan pekerjaan. 

PERANCANGAN DAN AKTIVITI JKKPN

TAHUN 2025

 BIL AKTIVITI TARIKH
 1. Management Safety Walk Siri 1 Tahun 2025 10 Januari
  2.  Management Safety Walk Siri 2 Tahun 2025  24 Februari
 3. Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negeri Bil. 1 Tahun 2025 Bilik Mesyuarat Aquamarine Aras 9, Kompleks Perdana UiTMCPP. 7 Mac
 4. Management Safety Walk Siri 3 Tahun 2025 14 April
 5. Bengkel Hazard Identification, Risk Assessment & Risk Control (HIRARC) UiTMCPP Tahun 2025 15 April
 6. Management Safety Walk Siri 4 Tahun 2025 7 Mei
 7. Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negeri Bil. 2 Tahun 2025 Bilik Mesyuarat Aquamarine Aras 9, Kompleks Perdana UiTMCPP. 6 Jun
 8. Program Effective OSH Committee Training UiTMCPP Tahun 2025 12 & 13 Jun
 9. Management Safety Walk Siri 5 Tahun 2025 11 Julai
 10. Program Minggu Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan UiTM Cawangan Pulau Pinang Tahun 2025 14-18 Julai
 11. Management Safety Walk Siri 6 Tahun 2025 8 Ogos
 12. Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negeri Bil. 3 Tahun 2025 Bilik Mesyuarat Aquamarine Aras 9, Kompleks Perdana UiTMCPP. 12 September
 13. Management Safety Walk Siri 7 Tahun 2025 10 Oktober
 14. Management Safety Walk Siri 8 Tahun 2025 7 November
 15. Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negeri Bil. 4 Tahun 2025 Bilik Mesyuarat Aquamarine Aras 9, Kompleks Perdana UiTMCPP. 5 Disember


TAHUN 2024

 BIL AKTIVITI TARIKH
 1. Management Safety Walk (MSW) di Kawasan Sekitar Pejabat Rektor, Aras 9 Kompleks Perdana UiTMCPP. 1 Februari 2024
  2.  Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKPN) Bil.1/2024 di Bilik Mesyuarat Aquamarine Aras 9, Kompleks Perdana UiTMCPP. 18 Mac 2024
 3. Management Safety Walk (MSW) di Kawasan Sekitar Laman Perdana, Kompleks Perdana UiTMCPP. 11 Mac 2024
 4. Bengkel Pemurnian Prosedur Pelaporan dan Siasatan Kemalangan UiTMCPP. Mac 2024
 5. Bengkel Penyediaan HIRARC 1.0 (Penyediaan HIRARC Baharu)  April 2024
 6. Management Safety Walk (MSW) di Kawasan Sekitar BKBA, Kompleks Perdana UiTMCPP.   25 April 2024 
 7. Bengkel Penyediaan HIRARC 2.0 (Penyediaan HIRARC Baharu)  Mei 2024
 8. Management Safety Walk (MSW) di Kawasan Sekitar Bangunan PKM, Kompleks Perdana UiTMCPP.  8 Mei 2024
 9. Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKPN) Bil.2/2024 di Bilik Mesyuarat Aquamarine Aras 9, Kompleks Perdana UiTMCPP. 6 Jun 2024
 10. Management Safety Walk (MSW) di Kawasan Sekitar Kolej Penginapan, Kompleks Perdana UiTMCPP. Jun 2024
 11. Management Safety Walk (MSW) di Kawasan Sekitar Kolej Penginapan, Kompleks Perdana UiTMCPP. Julai 2024
 12. Bengkel Pemurnian Prosedur Pelupusan Bahan Buangan Terjadual  Ogos 2024 
 13. Management Safety Walk (MSW) di Kawasan Sekitar Laman Perdana, Kompleks Perdana UiTMCPP. Ogos 2024
 14. Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKPN) Bil.3/2024 di Bilik Mesyuarat Aquamarine Aras 9, Kompleks Perdana UiTMCPP. 5 September 2024
 15. Management Safety Walk (MSW) di Kawasan Sekitar Laman Perdana, Kompleks Perdana UiTMCPP.   Oktober 2024  
 16. Mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKPN) Bil.3/2024 di Bilik Mesyuarat Aquamarine Aras 9, Kompleks Perdana UiTMCPP. 5 Disember 2024

PENGLIBATAN STAF 

UNIT ERT
1. MUHAMMAD NABIL BIN MD RAHIMI [KETUA]
2. MUHAMMAD HUZAIFAH BIN JOHARI

CARTA PASUKAN BERTINDAK [ERT] UiTM CAWANGAN PULAU PINANG


FIRST AIDER
KETUA:
- kosong -



Pelaporan dan Aduan
Sila tinggalkan komen dan aduan di emel rasmi jkkpnuitmcpp@uitm.edu.my

Dikemaskini @ 2 Januari 2025

Penerbitan yang dihasilkan hasil laporan Audit Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan yang di laksanakan oleh JKKPN:

Tajuk: Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (e-ISSN 2735-1777)

 Bil. Tajuk Pautan Link
 1. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit KKP_Fakulti Farmasi) 2020  Jilid 1 Bilangan 1
  2.  Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit Perlaksanaan dan Pematuhan SOP Covid 19_Fakulti Farmasi) 2020 Jilid 1 Bilangan 2
 3. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit KKP_Fakulti Sains Kesihatan) 2020 Jilid 2 Bilangan 1
 4. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit Perlaksanaan dan Pematuhan SOP Covid 19_Fakulti Sains Kesihatan) 2020 Jilid 2 Bilangan 2
 5. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit KKP Kolej Al-Zahrawi) 2020 Jilid 3 Bilangan 1
 6. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit Bahaya Bising) 2021   Jilid 4 Bilangan 1
 7. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit Pemantauan Perlaksanaan SOP Covid 19 UiTMCPP Kampus Permatang Pauh) 2021 Jilid 5 Bilangan 1
 8. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit HIRARC FKE, FKK & FF) 2021 Jilid 6 Bilangan 1
 9. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit HIRARC dan Keselamatan UiTMCPP_Jabatan Sains Gunaan) 2021 Jilid 7 Bilangan 1
 10. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit Kendiri Pemantauan Perlaksanaan SOP Covid 19 UiTMCPP Kampus Permatang Pauh) 2022 Jilid 8 Bilangan 1
 11. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit KKP Pusat Pengajian Kejuruteraan Kimia) 2022 Jilid 9 Bilangan 1
 12. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit Pendedahan Bunyi Bising Pusat Pengajian Kejuruteraan Kimia) 2022 Jilid 10 Bilangan 1
 13. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit KKP Pusat Pengajian Kejuruteraan Kimia) 2023 Jilid 11 Bilangan 1
 14. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit Pendedahan Bunyi Bising Pusat Pengajian Kejuruteraan Kimia) 2023 Jilid 12 Bilangan 1
 15. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit Penguatkuasaan USECHH PKK 2023) Jilid 13 Bilangan 1
 15. Pemeriksaan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (KKP), UiTM Cawangan Pulau Pinang (Audit HIRARC PKK April, 2024) Jilid 14 Bilangan 1
DOKUMEN MUAT TURUN


 
DOKUMEN PANDUAN MANUAL DAN BORANG  
 BIL.
 RUJUKAN  
 1. Occupational Safety and Health Act 1994 klik disini
 2. Safety Committee Regulations klik disini
 3. Manual Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan  klik disini 
 4. Borang Pemeriksaan KKP  klik disini 
 5. Borang Tindakan Pembetulan Pemeriksaan KKP klik disini
 6. Templat Penyediaan HIRARC klik disini
 7. Pelupusan Bahan Kimia/Sisa pepejal:

i.  Borang Permohonan Pelupusan Sisa Kurang RM 50K [Klik di sini]
ii. Borang Permohonan Pelupusan Sisa Lebih RM 50K [Klik di sini]
iii. Laporan Teknikal Pelupusan [Klik di sini]
iv. Borang Pelupusan Sisa Bahan Kimia[Klik di sini]

 
8. Borang Permohonan Perkhidmatan  klik disini
9. Borang Inventori Bahan Kimia  klik disini
10. Prosedur Pelaporan Aduan Kemalangan, Kejadian Berbahaya, Keracunan, Pekerjaan & Penyakit Pekerjaan klik disini
 11.  Borang Permohonan Pelupusan Harta Benda  klik disini
12. Nota Pengenalan HIRARC  klik disini
     
     
   PROSEDUR OPERASI STANDARD
 
BIL.  PERKARA  
 1. Pengurusan Kehadiran Warga UiTMCPP dan Pelawat klik disini
 2. Amalan 5P  klik disini 
 3. Poster Pengendalian Manual Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (KKP) UiTM Cawangan Pulau Pinang klik disini
4. Rujukan Audit KKP klik disini
5. Borang Audit KKP klik disini
     
    MAKLUMAT TAMBAHAN  
BIL. PERKARA
 
 1. Senarai Nama Pengerusi dan Setiausaha bagi Sub-JKKPN bagi setiap PTJ  
 2. Senarai Nama Setiausaha JKKPN bagi UiTM seluruh Malaysia  
 3. Occupational Health, Safety & Environment Messages (OHSEM) JKKPN UiTM Cawangan Pulau Pinang  klik disini 
     

JAWATANKUASA KESELAMATAN & KESIHATAN PEKERJAAN NEGERI (JKKPN)
UiTM CAWANGAN PULAU PINANG



Wakil Majikan


Bil.

Nama Jawatan E-Mel
1. Profesor Dato' Ir. Dr. Haji Ahmad Rashidy bin Razali Pengerusi
Menjalankan Fungsi Rektor
ahmad073@uitm.edu.my 
2. Prof. Madya Ts. Dr. Kay Dora binti Abd Ghani Timb. Pengerusi I
Timbalan Rektor PJIM & A
kaydora@uitm.edu.my 
3. Prof. Madya Ir. Ts. Dr. Hajah Siti Noraini
binti Sulaiman
Timbalan Rektor
Bahagian Hal Ehwal Akademik
sitinoraini@uitm.edu.my 
4. Dr. Ahmad Asri bin Abd Samat Timbalan Rektor
Bahagian Hal Ehwal Pelajar
ahmadasri759@uitm.edu.my 
5. Ts. Dr. Mohamad Azhar bin Mohd Noor Penolong Rektor
Kampus Bertam
mdazhar@uitm.edu.my
6. Ir. Ts. Mohd Halmi bin Abas Timb. Pengerusi II
Timbalan Pengarah Bhgn. Pengurusan Fasiliti
halmiabas@uitm.edu.my 
7. Encik Mohd Yazed bin Abd Razak Timbalan Pendaftar Kanan
Bahagian Pentadbiran
mohdyazed@uitm.edu.my 
8. Puan Nurkamarusyani binti Mohd Zain Timbalan Bendahari
Pejabat Bendahari
syani@uitm.edu.my 
9. Tuan Haji Ahmad Faizar bin Jaafar Timbalan Pustakawan
PTAR
faizar@uitm.edu.my 
10. Dr. Meor Adzmey bin Sagiruddin Ketua Unit Kesihatan
Bahagian Hal Ehwal Pelajar
meoradzmey@uitm.edu.my 
11. Tuan Yuzaini Ridzuan bin Yusof Ketua Pejabat Polis Bantuan
[Penyelaras JOBN]
yuzaini963@uitm.edu.my 
12. -kosong- Ketua
Bahagian Infostruktur
 


Wakil Pekerja [ Ketua Pusat Pengajian/Koordinator ]


Bil.

Nama Jawatan E-Mel
1. Dr. Mohammad Sufian bin So'aib Menjalankan Tugas KPP
Pengajian Kejuruteraan Kimia
sufian5129@uitm.edu.my
2. Ts. Dr. Muhammad Faizal bin Pakir Mohamed Latiff Menjalankan Tugas KPP
Pengajian Kejuruteraan Awam
faizal.pakir@uitm.edu.my
3. Prof. Madya Ir. Ts. Dr. Sh Mohd Firdaus
bin Sh Abdul Nasir
Menjalankan Tugas KPP
Pengajian Kejuruteraan Mekanikal
sh.firdaus@uitm.edu.my 
4. Prof. Madya Ir. Dr. Alhan Farhanah binti Abd Rahim Menjalankan Tugas KPP
Pengajian Kejuruteraan Elektrik
alhan570@uitm.edu.my
5. Prof. Madya Dr. Azila binti Azmi Ketua Pusat Pengajian
Fakulti Pengurusan Hotel dan Pelancongan
azila.azmi@uitm.edu.my
6. Ts. Dr. Muhammad Nabil Fikri bin Roslan Ketua Pusat Pengajian
Fakulti Sains Kesihatan
nabil0600@uitm.edu.my 
7. Dr. Norhaslinda binti Hassan Ketua Pusat Pengajian
Akademi Pengajian Bahasa (APB)
haslinda.hassan@uitm.edu.my 
8. Dr. Norhusna binti Mohamad Nor Ketua Pusat Pengajian
Institut Pengajian Siswazah (IPSis)
norhusna8711@uitm.edu.my 
9. Dr. Mohd Nadzri bin Mohd Najib Koordinator
Fakulti Farmasi
mohdna2857@uitm.edu.my
10. Dr. Azrinawati binti Mohd Zin Koordinator
Jabatan Sains Gunaan (JSG)
azrin236@uitm.edu.my
11. Dr. Nor Hanim binti Abd Rahman Koordinator
Jabatan Sains Komputer dan Matematik (JSKM)
norhanim@uitm.edu.my 
12. Al-Fadhil Ustaz Hisyam bin Mohd Radzi Koordinator Prasiswazah
Akademi Pengajian Islam Kontemporari (ACIS)
hisyammr@uitm.edu.my 
13. Dr. Nor Hidayah binti Harun Koordinator
Jabatan Pengurusan Perniagaan (JPP)
norhidayah510@uitm.edu.my 


Panel Teknikal

Bil.
Nama Jawatan E-Mel
1. Ts. Dr. Zuhaida binti Mohd Zaki Ketua
Unit Pengurusan Kualiti
cezuhaida@uitm.edu.my
2. Puan Angayar Kanni a/p Ramaiah Wakil Pejabat
Penasihat Undang-Undang
kanni844@uitm.edu.my 
3. Encik Ahmad Hidayat bin Ahmad Ridzuan Koordinator
Unit Komunikasi Korporat
hidayat.ar@uitm.edu.my 
4. Al-Fadhil Ustaz Zamri bin Samsudin Ketua Unit
Hal Ehwal Islam
zamri686@uitm.edu.my 
5. -kosong- Ketua First Aider  
6. Encik Muhammad Nabil bin Md Rahimi Ketua Penyelaras ERT nabilrahimi@uitm.edu.my 
7. Encik Muhammad Huzaifah bin Johari Timb. Ketua Penyelaras ERT (II) mhuzaifah@uitm.edu.my 
8. Puan Dewi Anis binti Othman Penolong Pendaftar Kanan
Unit Pengurusan Kolej dan Non-Resident
dewianis@uitm.edu.my 


Penyelaras Teknikal KKP

Bil.
Nama Jawatan E-Mel
1. Dr. Muhammad Zahiruddin bin Ramli Penyelaras
Unit Pengurusan Risiko Negeri (UPRN)
muhammad159@uitm.edu.my
2. Dr. Anas bin Ibrahim Penyelaras
Bahagian Perkhidmatan & Pembangunan OKU UiTM
(U-DServed) UiTMCPP
ceanas@uitm.edu.my
3. Encik Md Faizal bin Zakaria Penyelaras
Pelupusan Bahan Kimia & Sisa Buangan Terjadual
mdfaizal.zakaria@uitm.edu.my


Wakil Kesatuan dan Lain-Lain

Bil.
Nama Jawatan E-Mel
1. Tuan Haji Mohd Rizal bin Zainol Pengerusi KKUiTMCPP mohdrizal084@uitm.edu.my 
2. Puan Shaira binti Ismail Wakil MITASA sheeraz@uitm.edu.my 
3. Dr. Muhammad 'Arif Aizat bin Bashir Ketua
Staf Residen Kolej

arif.aizat@uitm.edu.my

 
Sila kemukakan sebarang pertanyaan kepada:


Ts. Ir. Mohd Rafe bin Abdul Majid
Penyelaras JKKPN UiTMCPP
Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan UiTM Negeri (JKKPN)
UiTM Cawangan Pulau Pinang
13500 Permatang Pauh
Pulau Pinang 
No. (T): 04-382 2898
No. (F): 04-382 2776
jkkpnuitmcpp@uitm.edu.my


Universiti Teknologi MARA(UiTM)
Cawangan Pulau Pinang Kampus Permatang Pauh
13500 Permatang Pauh
Pulau Pinang

General Inquiry:
Unit Komunikasi Korporat, UiTM Cawangan Pulau Pinang

Website Inquiry:
korporatpenang@uitm.edu.my

Tel: +6 (04) 382 2888/3598
Faks: +6 (04) 382 2776