UNIT PENGURUSAN KUALITI
2. Audit Dalam & Audit Akreditasi
3. Laporan Kendiri (Self-Review Report)
4. Analisa Data
5. Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK)
6. Kecemerlangan Operasi (OE)
7. Laporan Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC)
8. Continuous Quality Improvement (CQI)
Unit ini dibangunkan untuk memastikan objektif kualiti UiTMCPP secara amnya dapat dibentuk dan dicapai mengikut Objektif Kualiti UiTM. Disamping itu juga memastikan UiTMCPP dapat memberikan pendidikan tinggi berkualiti kepada semua pelajar.
UPK&A UITMCPP sangat komited dalam meningkatkan sistem pengurusan kualitinya yang merangkumi semua proses utama di UITM iaitu pengajaran dan pembelajaran, penyelidikan dan perundingan dan khidmat masyarkat serta perkhidmatan sokongan mereka.
- Merancang, mengkoordinasikan, menerapkan dan memantau sistem pengurusan kualiti (SPK) UiTMCPP mengikut standard, dokumen kualiti dan peraturan yang ditetapkan.
- Memantau dan membuat cadangan dan mengenal pasti peluang peningkatan berterusan dari segi penambahbaikan dan perlaksanaan sistem pengurusan kualiti di UiTMCPP.
- Menjadi rujukan kepada organisasi untuk perlaksanaan sistem pengurusan kualiti dalam memenuhi keperluan standard dan kualiti.
- Mencapai 90% pelajar sepenuh masa menamatkan pengajian dalam tempoh ditetapkan.
- Mencapai 80% pelajar sepenuh masa menamatkan pengajian dalam tempoh ditetapkan dengan CGPA 3.00 dan ke atas.
- Mencapai 2% pelajar sepenuh masa menamatkan pengajian dalam tempoh ditetapkan dengan mendapat ANC setiap tahun.
- Mencapai 10% pelajar sepenuh masa menerima AD setiap tahun.
- Mencapai 60% kepuasan pelajar terhadap kemudahan dan kebajikan pelajar setiap tahun.
- Meningkatkan bilangan staf akademik dengan kelayakan profesional sebanyak 100 orang menjelang 2025.
- Mencapai 300 penulisan dan penerbitan akademik berwasit : dengan (a) 10% Q1/Q2 JCR setiap tahun. (b) 50% SCOPUS setiap tahun.
- Memastikan 100% kurikulum melalui proses semakan sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh 3 - 5 tahun.
- Memastikan 10 program kejuruteraan & 13 program bukan kejuruteraan mendapat pengiktirafan daripada badan professional, tempatan dan antarabangsa.
- Memastikan 50% pensyarah adalah berkelayakan PhD menjelang 2025.
- Memastikan bilangan geran penyelidikan mencapai RM 2 juta menjelang 2025.
- Mencapai sekurang-kurangnya 90% graduan Diploma dan 90% graduan Ijazah Sarjana Muda mendapat pekerjaan/meneruskan pengajian dalam tempoh setahun menamatkan pengajian dan 10% graduan bekerja sendiri menjelang 2025.
- Menghasilkan sekurang-kurangnya 5 projek inovasi bagi membantu samada sistem pengurusan kampus dan/agensi luar dan mengkomersilkan 2 produk menjelang 2025.
- Memastikan kecemerlangan dalam pemindahan ilmu hasil penyelidikan dan perundingan kepakaran dengan jumlah nilai RM 100k menjelang 2025.
- Menjana pendapatan universiti sebanyak 5% daripada perbelanjaan universiti setiap tahun.
- Mencapai sekurang-kurangnya 20 aktiviti keusahawanan pelajar setiap tahun.
-
Mencapai nisbah pensyarah kepada pelajar 1:15 untuk program Ijazah Sarjana Muda dan 1:20 untuk program Diploma.
PERKHIDMATAN UNIT PENGURUSAN KUALITI
BIL | BAHAGIAN | PENYELARAS |
1. | Sistem Audit | Puan Noor 'Aina Binti Abdul Razak |
2. | Web Content Manager | Puan Azlina Binti Mohd Mydin |
3. | Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) | Dr. Nor Azliza Binti Akbar |
4. |
Kumpulan Inovatif & Kreatif (KIK) & Operational Excellence (OE) |
Dr Norhamizan Hamir |
5. | Self Review Report (SRR) | Ts. Dr. Farrah Noor Binti Ahmad |
6. | Analisa Data | Puan Siti Balqis Binti Mahlan |
7. |
Continuous Quality Improvement (CQI) |
Puan Faizah Kamarudin |
8. |
EAC |
Prof. Madya Ir. Dr. Koay Mei Hyie |
9. |
Pegawai Dokumen |
Encik Mohd Munir Bin Ahmad |
Dikemaskini pada 13/10/2023
BIL | AKTIVITI TAHUN 2024 |
TARIKH |
1. | Bengkel Pengukuhan Audit Dalam Pengenalan dan Penggunaan Templat Fail Kursus dan Fail Pengajaran Pensyarah bagi Auditor dan Pengurus Kualiti | 26 Mac 2024 |
BIL | AKTIVITI TAHUN 2023 |
TARIKH |
1. | Bengkel Penyeragaman Laman Web UiTMCPP | 22 Mac 2023 |
2. | Bengkel Pemurnian e-SRR |
23 Mac 2023 |
3. |
Hari Kualiti UiTMCPP |
28 Mac 2023 |
4. |
Bengkel Penulisan Laporan AKNC 2023 (Sesi 1) |
14 April 2023 |
5. | Audit Dalam 1/2023 | 15 - 30 Mei 2023 |
6. | Bengkel Takliamat Penulisan Laporan AKNC Oleh Pakar Rujuk i-AKNC | 26 Mei 2023 |
7. |
Bengkel Penulisan Laporan AKNC 2023 (Sesi 2) |
16 Jun 2023 |
8. |
Lawatan Audit Integrated Quality Management System (iQMS) |
19 Jun 2023 |
9. |
Lawatan Audit Pengekalan Swa |
16 - 17 Julai 2023 |
10. |
Bengkel Penulisan Laporan AKNC 2023 (Sesi 3) |
17 - 18 Ogos 2023 |
11. |
Penganjur Konvensyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) Peringkat Zon Utara 2023 |
5 - 6 September 2023 |
12. |
Pembentangan Akhir Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) Peringkat UiTM 2023 |
5 Oktober 2023 |
13. | Penyertaan Konvensyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) Peringkat UiTM 2023 | 23 - 25 Oktober 2023 |
Dikemaskini pada 22/03/2024
MANUAL KUALTI
BIL | PERKARA | MUAT TURUN |
1. | Prosedur Kerja Kualiti | Klik |
2. | Manual Kualiti UiTM Cawangan Pulau Pinang | Klik |
3. | Quality Assurance And Enhancement Policy (QAEP) | Klik |
AUDIT DALAM
PERKARA | MUAT TURUN |
Fail Kursus | |
1) Borang Pengesahan Fail Kursus | Klik |
2) Senarai Semak Fail Kursus | Klik |
Fail Pengajaran | |
1) Borang Pengesahan Fail Pengajaran | Klik |
2) Senarai Semak Fail Pengajaran | Klik |
AKNC
BIL | PERKARA | MUAT TURUN |
1. | Laporan Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) 2021 UiTM Cawangan Pulau Pinang | Klik |
UNIT PENGURUSAN KUALITI
BIL |
NAMA |
JAWATAN |
NO. TELEFON |
1. |
Ts. Dr. Zuhaida Mohd Zaki |
Ketua Unit Kualiti |
04-382 3516 |
2. |
Noor 'Aina Binti Abdul Razak |
Ketua Sistem Audit |
04-382 3415 |
3. |
Ts. Mohd Azuan Bin Tukiar |
Timbalan Ketua Sistem Audit |
04-382 2646 |
4. |
Azlina Binti Mohd Mydin |
Web Content Manager |
04-382 3373 |
5. |
Ts. Dr. Farrah Noor Binti Ahmad |
Penyelaras SRR |
04-382 3214 |
6. |
Dr. Nor Azliza Binti Akbar |
Penyelaras AKNC |
04-382 3334 |
7. |
Siti Balqis Binti Mahlan |
Penyelaras Analisa Data |
04-382 2513 |
8. |
Dr. Norhamizan Bin Hamir |
Penyelaras KIK & Operational Excellence |
04-382 3662 |
9. |
Puan Faizah Kamarudin |
Penyelaras CQI |
04-382 3371 |
10. |
Prof. Madya Ir. Dr. Koay Mei Hyie |
Penyelaras EAC |
04-382 3153 |
11. |
Mohd Munir Bin Ahmad |
Pegawai Dokumen |
04-382 3479 |
12. |
Fazilah binti Mustafa |
Pembantu Tadbir Kanan |
04-382 3318 |