UNIT PENGURUSAN KUALITI

PENGENALAN UNIT PENGURUSAN KUALITI 
Unit Pengurusan Kualiti (UPK) berfungsi sebagai unit yang bertanggungjawab untuk melaksanakan Sistem Pengurusan Kualiti di UiTM Cawangan Pulau Pinang (UiTMCPP). UPK mengurus dan melaksana proses-proses kualiti melalui audit kualiti dan amalan pengurusan terbaik untuk memastikan penambahbaikan berterusan dalam sistem pengurusan kualiti UiTM Pulau Pinang adalah mantap dan mengikut piawaian yang ditetapkan berpandukan integrated Quality Management System (iQMS) yang berdasarkan standard ISO 9001: 2015 dan COPIA. UPK menyediakan 8 perkhidmatan utama iaitu ;

1. Jaminan Kualiti dan Sistem Pengurusan Kualiti
2. Audit Dalam & Audit Akreditasi
3. Laporan Kendiri (Self-Review Report)
4. Analisa Data
5. Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK)
6. Kecemerlangan Operasi (OE)
7. Laporan Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC)
8. Continuous Quality Improvement (CQI)

Unit ini dibangunkan untuk memastikan objektif kualiti UiTMCPP secara amnya dapat dibentuk dan dicapai mengikut Objektif Kualiti UiTM. Disamping itu juga memastikan UiTMCPP dapat memberikan pendidikan tinggi berkualiti kepada semua pelajar.

UPK&A UITMCPP sangat komited dalam meningkatkan sistem pengurusan kualitinya yang merangkumi semua proses utama di UITM iaitu pengajaran dan pembelajaran, penyelidikan dan perundingan dan khidmat masyarkat serta perkhidmatan sokongan mereka.
 
 
VISI
Menjadikan UiTM sebuah universiti terkemuka dunia dalam bidang Sains, Teknologi, Kemanusiaan dan Keusahawanan.
 
 
MISI
Menjuarai pembangunan bumiputera profesional yang tangkas menerusi kurikulum terkehadapan dan penyelidikan berimpak.
 
 
FUNGSI 
  1. Merancang, mengkoordinasikan, menerapkan dan memantau sistem pengurusan kualiti (SPK) UiTMCPP mengikut standard, dokumen kualiti dan peraturan yang ditetapkan.
  2. Memantau dan membuat cadangan dan mengenal pasti peluang peningkatan berterusan dari segi penambahbaikan dan perlaksanaan sistem pengurusan kualiti di UiTMCPP.
  3. Menjadi rujukan kepada organisasi untuk perlaksanaan sistem pengurusan kualiti dalam memenuhi keperluan standard dan kualiti.
 
 
OBJEKTIF
Objektif Kualiti Pelajar (OKP):
  1. Mencapai 90% pelajar sepenuh masa menamatkan pengajian dalam tempoh ditetapkan.
  2. Mencapai 80% pelajar sepenuh masa menamatkan pengajian dalam tempoh ditetapkan dengan CGPA 3.00 dan ke atas.
  3. Mencapai 2% pelajar sepenuh masa menamatkan pengajian dalam tempoh ditetapkan dengan mendapat ANC setiap tahun.
  4. Mencapai 10% pelajar sepenuh masa menerima AD setiap tahun.
  5. Mencapai 60% kepuasan pelajar terhadap kemudahan dan kebajikan pelajar setiap tahun.
Objektif Kualiti Staf (OKS):
  1. Meningkatkan bilangan staf akademik dengan kelayakan profesional sebanyak 100 orang menjelang 2025.
  2. Mencapai 300 penulisan dan penerbitan akademik berwasit : dengan (a) 10% Q1/Q2 JCR setiap tahun. (b) 50% SCOPUS setiap tahun.
Objektif Kualiti Kampus (OKK):
  1. Memastikan 100% kurikulum melalui proses semakan sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh 3 - 5 tahun.
  2. Memastikan 10 program kejuruteraan & 13 program bukan kejuruteraan mendapat pengiktirafan daripada badan professional, tempatan dan antarabangsa.
  3. Memastikan 50% pensyarah adalah berkelayakan PhD menjelang 2025.
  4. Memastikan bilangan geran penyelidikan mencapai RM 2 juta menjelang 2025.
  5. Mencapai sekurang-kurangnya 90% graduan Diploma dan 90% graduan Ijazah Sarjana Muda mendapat pekerjaan/meneruskan pengajian dalam tempoh setahun menamatkan pengajian dan 10% graduan bekerja sendiri menjelang 2025.
  6. Menghasilkan sekurang-kurangnya 5 projek inovasi bagi membantu samada sistem pengurusan kampus dan/agensi luar dan mengkomersilkan 2 produk menjelang 2025.
  7. Memastikan kecemerlangan dalam pemindahan ilmu hasil penyelidikan dan perundingan kepakaran dengan jumlah nilai RM 100k menjelang 2025.
  8. Menjana pendapatan universiti sebanyak 5% daripada perbelanjaan universiti setiap tahun.
  9. Mencapai sekurang-kurangnya 20 aktiviti keusahawanan pelajar setiap tahun.
  10. Mencapai nisbah pensyarah kepada pelajar 1:15 untuk program Ijazah Sarjana Muda dan 1:20 untuk program Diploma.

Dikemaskini pada 20/07/2023

Dikemaskini pada 18/10/2023

PERKHIDMATAN UNIT PENGURUSAN KUALITI

 BIL BAHAGIAN PENYELARAS
1. Sistem Audit Puan Noor 'Aina Binti Abdul Razak
2. Web Content Manager  Puan Azlina Binti Mohd Mydin 
3.   Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) Dr. Nor Azliza Binti Akbar
4.

Kumpulan Inovatif & Kreatif (KIK) & Operational Excellence (OE)

Dr Norhamizan Hamir 
5. Self Review Report (SRR) Ts. Dr. Farrah Noor Binti Ahmad
6. Analisa Data  Puan Siti Balqis Binti Mahlan
7.

Continuous Quality Improvement (CQI)

Puan Faizah Kamarudin
8.

EAC

Prof. Madya Ir. Dr. Koay Mei Hyie

9.

Pegawai Dokumen

Encik Mohd Munir Bin Ahmad


Dikemaskini pada 13/10/2023

 BIL AKTIVITI TAHUN 2024
TARIKH
1. Bengkel Pengukuhan Audit Dalam Pengenalan dan Penggunaan Templat Fail Kursus dan Fail Pengajaran Pensyarah bagi Auditor dan Pengurus Kualiti 26 Mac 2024

 

 BIL AKTIVITI TAHUN 2023
TARIKH
1. Bengkel Penyeragaman Laman Web UiTMCPP 22 Mac 2023
2. Bengkel Pemurnian e-SRR

23 Mac 2023

3.

Hari Kualiti UiTMCPP 

28 Mac 2023
4.

Bengkel Penulisan Laporan AKNC 2023 (Sesi 1)

14 April 2023
5. Audit Dalam 1/2023 15 - 30 Mei 2023
6. Bengkel Takliamat Penulisan Laporan AKNC Oleh Pakar Rujuk i-AKNC 26 Mei 2023
7.

Bengkel Penulisan Laporan AKNC 2023 (Sesi 2)

16 Jun 2023
8.

Lawatan Audit Integrated Quality Management System (iQMS)

19 Jun 2023
9.

Lawatan Audit Pengekalan Swa 

16 - 17 Julai 2023 
10.

Bengkel Penulisan Laporan AKNC 2023 (Sesi 3)

17 - 18 Ogos 2023
11.

Penganjur Konvensyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) Peringkat Zon Utara 2023

5 - 6 September 2023
12.

Pembentangan Akhir Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) Peringkat UiTM 2023

5 Oktober 2023
13.  Penyertaan Konvensyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) Peringkat UiTM 2023 23 - 25 Oktober 2023 


Dikemaskini pada 22/03/2024

 MANUAL KUALTI 

BIL PERKARA MUAT TURUN
1. Prosedur Kerja Kualiti Klik
2. Manual Kualiti UiTM Cawangan Pulau Pinang Klik
3. Quality Assurance And Enhancement Policy (QAEP) Klik

 

AUDIT DALAM

PERKARA MUAT TURUN
Fail Kursus  
1) Borang Pengesahan Fail Kursus Klik
2) Senarai Semak Fail Kursus  Klik
Fail Pengajaran  
1) Borang Pengesahan Fail Pengajaran Klik
2) Senarai Semak Fail Pengajaran  Klik

 

AKNC

BIL PERKARA MUAT TURUN
1. Laporan Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) 2021 UiTM Cawangan  Pulau Pinang  Klik
 BIL SISTEM PAUTAN
 1. Institut Kualiti & Pengembangan Ilmu (InQKA) Klik
2.  OPIR Klik
3. KIK Klik

UNIT PENGURUSAN KUALITI

 BIL

NAMA

JAWATAN

NO. TELEFON 

1.

 Ts. Dr. Zuhaida Mohd Zaki

Ketua Unit Kualiti

04-382 3516

2.

 Noor 'Aina Binti Abdul Razak

Ketua Sistem Audit

04-382 3415

3.

 Ts. Mohd Azuan Bin Tukiar

Timbalan Ketua Sistem Audit

04-382 2646

4.

 Azlina Binti Mohd Mydin

Web Content Manager

04-382 3373

5.

 Ts. Dr. Farrah Noor Binti Ahmad

Penyelaras SRR

04-382 3214

6.

 Dr. Nor Azliza Binti Akbar

Penyelaras AKNC

04-382 3334

7.

 Siti Balqis Binti Mahlan

Penyelaras Analisa Data

04-382 2513

8.

 Dr. Norhamizan Bin Hamir

Penyelaras KIK & Operational Excellence 

04-382 3662

9.

 Puan Faizah Kamarudin

Penyelaras CQI

04-382 3371

10.

 Prof. Madya Ir. Dr. Koay Mei Hyie

Penyelaras EAC

04-382 3153

11.

 Mohd Munir Bin Ahmad

Pegawai Dokumen

04-382 3479

12.

 Fazilah binti Mustafa

Pembantu Tadbir Kanan

04-382 3318

QUICK LINK
 
Academic Calendar   i-Student Portal   AiMS
Intake Calendar   i-Staff Portal   eRES
Perpustakaan   FinePortal   PRIME
eAduan Fasiliti   Web SSO   UFuture
eAduan ICT   SIMS    
eMajlis   BSU    
    HR2U    
    iCress    
    Units    

 

Universiti Teknologi MARA(UiTM)
Cawangan Pulau Pinang Kampus Permatang Pauh
13500 Permatang Pauh
Pulau Pinang

General Inquiry:
Unit Komunikasi Korporat, UiTM Cawangan Pulau Pinang

Website Inquiry:
korporatpenang@uitm.edu.my

Tel: +6 (04) 382 2888/3598
Faks: +6 (04) 382 2776