UNIT KUALITI DAN AKREDITASI
PENGENALAN
PENGENALAN UNIT PENGURUSAN KUALITI
Unit Pengurusan Kualiti (UPK) berfungsi sebagai unit yang bertanggungjawab untuk melaksanakan Sistem Pengurusan Kualiti di UiTM Cawangan Pulau Pinang (UiTMCPP). UPK mengurus dan melaksana proses-proses kualiti melalui audit kualiti dan amalan pengurusan terbaik untuk memastikan penambahbaikan berterusan dalam sistem pengurusan kualiti UiTM Pulau Pinang adalah mantap dan mengikut piawaian yang ditetapkan berpandukan integrated Quality Management System (iQMS) yang berdasarkan standard ISO 9001: 2015 dan COPIA. UPK menyediakan 8 perkhidmatan utama iaitu ;
1. Jaminan Kualiti dan Sistem Pengurusan Kualiti
2. Audit Dalam & Audit Akreditasi
3. Laporan Kendiri (Self-Review Report)
4. Analisa Data
5. Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK)
6. Kecemerlangan Operasi (OE)
7. Laporan Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC)
8. Continuous Quality Improvement (CQI)
Unit ini dibangunkan untuk memastikan objektif kualiti UiTMCPP secara amnya dapat dibentuk dan dicapai mengikut Objektif Kualiti UiTM. Disamping itu juga memastikan UiTMCPP dapat memberikan pendidikan tinggi berkualiti kepada semua pelajar.
UPK&A UITMCPP sangat komited dalam meningkatkan sistem pengurusan kualitinya yang merangkumi semua proses utama di UITM iaitu pengajaran dan pembelajaran, penyelidikan dan perundingan dan khidmat masyarkat serta perkhidmatan sokongan mereka.
2. Audit Dalam & Audit Akreditasi
3. Laporan Kendiri (Self-Review Report)
4. Analisa Data
5. Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK)
6. Kecemerlangan Operasi (OE)
7. Laporan Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC)
8. Continuous Quality Improvement (CQI)
Unit ini dibangunkan untuk memastikan objektif kualiti UiTMCPP secara amnya dapat dibentuk dan dicapai mengikut Objektif Kualiti UiTM. Disamping itu juga memastikan UiTMCPP dapat memberikan pendidikan tinggi berkualiti kepada semua pelajar.
UPK&A UITMCPP sangat komited dalam meningkatkan sistem pengurusan kualitinya yang merangkumi semua proses utama di UITM iaitu pengajaran dan pembelajaran, penyelidikan dan perundingan dan khidmat masyarkat serta perkhidmatan sokongan mereka.
VISI
Menjadikan UiTM sebuah universiti terkemuka dunia dalam bidang Sains, Teknologi, Kemanusiaan dan Keusahawanan.
MISI
Menjuarai pembangunan bumiputera profesional yang tangkas menerusi kurikulum terkehadapan dan penyelidikan berimpak.
OBJEKTIF
Objektif Kualiti Pelajar (OKP):
- Mencapai 90% pelajar sepenuh masa menamatkan pengajian dalam tempoh ditetapkan.
- Mencapai 80% pelajar sepenuh masa menamatkan pengajian dalam tempoh ditetapkan dengan CGPA 3.00 dan ke atas.
- Mencapai 2% pelajar sepenuh masa menamatkan pengajian dalam tempoh ditetapkan dengan mendapat ANC setiap tahun.
- Mencapai 10% pelajar sepenuh masa menerima AD setiap tahun.
- Mencapai 60% kepuasan pelajar terhadap kemudahan dan kebajikan pelajar setiap tahun.
Objektif Kualiti Staf (OKS):
- Meningkatkan bilangan staf akademik dengan kelayakan profesional sebanyak 100 orang menjelang 2025.
- Mencapai 300 penulisan dan penerbitan akademik berwasit : dengan (a) 10% Q1/Q2 JCR setiap tahun. (b) 50% SCOPUS setiap tahun.
Objektif Kualiti Kampus (OKK):
- Memastikan 100% kurikulum melalui proses semakan sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh 3 - 5 tahun.
- Memastikan 10 program kejuruteraan & 13 program bukan kejuruteraan mendapat pengiktirafan daripada badan professional, tempatan dan antarabangsa.
- Memastikan 50% pensyarah adalah berkelayakan PhD menjelang 2025.
- Memastikan bilangan geran penyelidikan mencapai RM 2 juta menjelang 2025.
- Mencapai sekurang-kurangnya 90% graduan Diploma dan 90% graduan Ijazah Sarjana Muda mendapat pekerjaan/meneruskan pengajian dalam tempoh setahun menamatkan pengajian dan 10% graduan bekerja sendiri menjelang 2025.
- Menghasilkan sekurang-kurangnya 5 projek inovasi bagi membantu samada sistem pengurusan kampus dan/agensi luar dan mengkomersilkan 2 produk menjelang 2025.
- Memastikan kecemerlangan dalam pemindahan ilmu hasil penyelidikan dan perundingan kepakaran dengan jumlah nilai RM 100k menjelang 2025.
- Menjana pendapatan universiti sebanyak 5% daripada perbelanjaan universiti setiap tahun.
- Mencapai sekurang-kurangnya 20 aktiviti keusahawanan pelajar setiap tahun.
-
Mencapai nisbah pensyarah kepada pelajar 1:15 untuk program Ijazah Sarjana Muda dan 1:20 untuk program Diploma.
FUNGSI
- Merancang, mengkoordinasikan, menerapkan dan memantau sistem pengurusan kualiti (SPK) UiTMCPP mengikut standard, dokumen kualiti dan peraturan yang ditetapkan.
- Memantau dan membuat cadangan dan mengenal pasti peluang peningkatan berterusan dari segi penambahbaikan dan perlaksanaan sistem pengurusan kualiti di UiTMCPP.
- Menjadi rujukan kepada organisasi untuk perlaksanaan sistem pengurusan kualiti dalam memenuhi keperluan standard dan kualiti.
CARTA ORGANISASI
PERKHIDMATAN DAN AKTIVITI
PERKHIDMATAN
PERKHIDMATAN UNIT KUALITI DAN AKREDITASI
BIL | BAHAGIAN | PENYELARAS |
1. | Sistem Audit | Dr. Fairuz bin Abd Hakim |
2. | Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) | Dr. Norhaslinda binti Hassan (APB) dan En. Hisyam bin Mohd Radzi (ACIS) |
3. |
Kumpulan Inovatif & Kreatif (KIK) |
Dr Norhamizan bin Hamir |
4. |
Operational Excellence (OE) |
Encik Nurulizwan bin Amir |
5. | Self Review Report (SRR) | Puan Faizah binti Kamarudin |
6. | Analisa Data | Puan Siti Balqis binti Mahlan |
7. |
Sistem Pengurusan Kualiti |
Encik Rohamezan bin Rahim |
8. |
Akreditasi |
Dr. Nur Hidayah binti Che Ahmat |
9. |
Pegawai Dokumen |
Encik Mohd Munir Bin Ahmad |
Dikemaskini pada 21/11/2024
AKTIVITI
BIL | AKTIVITI TAHUN 2024 |
TARIKH |
1. | Majlis Apresiasi Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) 2023 | 29 Januari 2024 |
2. | Webinar Hari Bertemu Pelanggan Unit Pengurusan Kualiti 2024 | 1 Mac 2024 |
3. | Bengkel Pengukuhan Audit Dalam Pengenalan dan Penggunaan Templat Fail Kursus dan Fail Pengajaran Pensyarah bagi Auditor dan Pengurus Kualiti | 26 Mac 2024 |
4. | Bengkel Mengemaskini dan Menyeragamkan Template Laman Web UiTM Cawangan Pulau Pinang 2024 | 23 September 2024 |
5. | Kursus Audit Dalam (iQMS) dan Pengukuhan Audit Dalam (iQMS) | 24 - 26 September 2024 |
6. | Penyertaan Konvensyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) Peringkat UiTM 2024 | 25 - 26 September 2024 |
7. | Pembentangan Akhir Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) Peringkat UiTM 2024 | 4 November 2024 |
Dikemaskini pada 21/11/2024
STAF UNIT KUALITI DAN AKREDITASI
KETUA UNIT KUALITI DAN AKREDITASI
0
PENYELARAS UNIT KUALITI DAN AKREDITASI
0
PENOLONG PENDAFTAR (N41)
0
PEMBANTU TADBIR KANAN (N22)
0
MUAT TURUN
MUAT TURUN UNIT KUALITI DAN AKREDITASI
MANUAL KUALTI
BIL | PERKARA | MUAT TURUN |
1. | Prosedur Kerja Kualiti | Klik |
2. | Manual Kualiti UiTM Cawangan Pulau Pinang | Klik |
3. | Quality Assurance And Enhancement Policy (QAEP) | Klik |
AUDIT DALAM
PERKARA | MUAT TURUN |
Fail Pengajaran | |
1) Borang Pengesahan Fail Pengajaran | Klik |
2) Senarai Semak Fail Pengajaran | Klik |
AKNC
BIL | PERKARA | MUAT TURUN |
1. | Laporan Anugerah Kualiti Naib Canselor (AKNC) 2021 UiTM Cawangan Pulau Pinang | Klik |