PEJABAT BENDAHARI
OBJEKTIF
PIAGAM PELANGGAN
1. Mencapai Pengurusan Kewangan terbaik dengan mendapat Sijil Audit Bersih setiap tahun.
2. Meningkatkan persepsi dan kepuasan pelanggan dengan menepati Piagam Pelanggan dan peraturan yang ditetapkan.
3. Menggalakkan budaya penambahbaikan berterusan oleh semua staf dengan memastikan penglibatan staf sekurang-kurangnya dalam satu projek atau inisiatif kualiti setiap tahun.
4. Mencapai penggunaan 100% ICT dalam Pengurusan Kewangan Universiti.
1. Menguruskan belanjawan Universiti seperti berikut:-
- Menyediakan Anggaran Belanjawan Mengurus Tahunan UiTM Kampus Negeri / Cawangan yang lengkap mengikut jadual dan tarikh yang ditetapkan oleh Pejabat Bendahari UiTM Kampus Induk.
- Menyediakan Agihan Peruntukan Tahunan mengikut jadual dan tarikh yang ditetapkan oleh Pejabat Bendahari UiTM Kampus Induk.
2. Mengeluarkan 90% Pesanan Tempatan untuk permohonan perolehan melalui:-
- Tender / Sebut Harga Rasmi / Rundingan Terus dalam tempoh lima hari bekerja dari tarikh kelulusan perolehan dalam FAIS.
- Pembelian Terus / Kontrak Pusat dalam tempoh lima hari bekerja dari tarikh kelulusan permohonan belian diluluskan dalam FAIS.
3. Menjelaskan 80% pernbayaran dalam tempoh tujuh hari dari tarikh terima dokumen lengkap.
4. Menyampaikan e-tiket kapal terbang melalui e-mel selewat-lewatnya satu hari sebelum tarikh penerbangan bagi tempahan yang diterima tidak lewat dari tujuh hari bekerja sebelum tarikh penerbangan.
5. Mengeluarkan barang stor dalam tempoh tiga hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima.
6. Mengangkut barang lupus yang telah diluluskan secara kaedah musnah dan jualan sisa dalam tempoh tujuh hari bekerja dari tarikh pengesahan pengangkutan oleh Pusat Tanggungjawab (PTJ).
7. Mengemukakan penyata kewangan yang muktamad bagi tahun berakhir 31 Disember setiap tahun kepada Pengarah Jabatan Audit Negara, Cawangan Negeri sebelum atau pada 30 Jun tahun berikutnya.
Dikemaskini pada: 01 Mac 2024
CARTA ORGANISASI
UNIT & FUNGSI
- Rekod surat masuk dan keluar.
- Pengurusan Fail.
- Menguruskan Edaran.
- Mengeposkan surat.
- Menguruskan Perolehan Bekalan, Perkhidmatan dan Kerja-Kerja secara:-
- Pembelian Terus
- Sebutharga Rasmi
- Tender
- Menguruskan hal-hal kewangan pelajar seperti pendaftaran, kutipan wang, bayaran dan penyelenggaraan akaun pelajar.
- Menguruskan pembayaran kepada kakitangan (tetap /harian / pakej) seperti gaji, upah, elaun dan lain-lain.
- Menguruskan bayaran kepada pihak pembekal yang mengadakan perkhidmatan dengan Universiti.
- Mencetak kad harta bagi pembelian harta & inventori untuk keperluan fakulti/jabatan/unit di UiTM Cawangan Pulau Pinang.
- Membantu menguruskan pelupusan harta & inventori fakulti/jabatan/unit di UiTM Cawangan Pulau Pinang.
- Memantau kerja-kerja verifikasi harta setiap tahun untuk fakulti/jabatan/unit di UiTM Cawangan Pulau Pinang.
- Menguruskan permohonan barang-barang stor alatulis untuk keperluan fakulti/jabatan/unit di UiTM Cawangan Pulau Pinang.
- Unit Pengurusan Terimaan dan Kawalan Kredit merupakan salah satu bahagian yang penting dalam urusan kewangan dan terimaan Universiti. Menguruskan urusan penerimaan hasil-hasil
- Membuat pengagihan tabung-tabung yang berkaitan dengan program pelajar.
- Memproses pendahuluan pelbagai.
- Memproses tuntutan balik mendahulukan wang.
- Penyediaan belanjawan mengurus dwi tahunan cawangan.
- Pengagihan peruntukan mengikut jenis dasar, dasar sedia ada, dasar baru dan one off.
- Menguruskan kod projek untuk semua tabung.
- Menguruskan proses bayaran.
STAF PEJABAT BENDAHARI
GARIS PANDUAN DAN DASAR PEJABAT BENDAHARI UiTM
JAWATANKUASA
BORANG-BORANG PEJABAT BENDAHARI
Bil | Perkara | Format | |
---|---|---|---|
1. | Borang Tempahan Tiket Kapal Terbang | ||
2. | Senarai Semakan Tempahan Tiket Kapal Terbang | ||
3. | Borang Tuntutan Bayaran Balik Tambang Kapal Terbang | DOC |
Bil | Perkara | Format | |
---|---|---|---|
1. | Buku Kod Akaun - 13 September 2024 | Google Drive | |
2. | Borang Penghantaran Baucer Bayaran | ||
3. | Borang Penghantaran Dokumen | ||
4. | Takwim akaun 2022 Pejabat Bendahari | ||
5. | Borang Perakuan Semakan Cawangan Interim (PSCI) | ||
6. | Borang Senarai Semakan Interim (SSI) | ||
7. | Surat Arahan Penggunaan Kod Akaun Baru Bagi Rawatan Perubatan Staf | ||
8. | Borang Permohonan Invois Rasmi UiTM | DOC | |
9. | Borang Permohonan Invois Penyelidikan Rasmi UiTM | DOC |
Panjar Wang Runcit
Pendahuluan/Tuntutan Perjalanan & Pelbagai
Surat Pelepasan Cukai
Bil | Perkara | Format | |
---|---|---|---|
1. | Borang Pelepasan Cukai Bagi Wang Derma / Sumbangan Kepada UiTM |
Latihan Amali / Praktik
Bil | Perkara | Format | |
---|---|---|---|
1. | Borang Tuntutan Skim Elaun Latihan Amali / Praktik |
Borang Unit Akaun Amanah
Bil | Perkara | Format | |
---|---|---|---|
1. | Surat Akuan Penerimaan Wang | ||
2. | Surat Pengesahan Melaksanakan Tugas |
Borang Senarai Semak